Foto: shutterstock.com
Gezond eten, voldoende bewegen en in vorm blijven: we zijn er steeds bewuster mee bezig. En daarvoor doen we maar al te graag een beroep op de technologie: steeds meer Belgen houden gegevens over hun leefgewoontes en sportprestaties bij om de evolutie ervan te monitoren. Niet met pen en papier, maar via toestellen die verbonden zijn met applicaties op onze smartphone. Die gezondheidsapps zijn zo populair dat we volgens easy-m, de grootste Apple-verdeler in ons land en verkoper van deze producten, gerust kunnen spreken van een digitale gezondheidshype.
Een op vijf jongeren download gezonheid-apps
Je post een foto van je maaltijd op sociale media en een applicatie berekent hoeveel calorieën je naar binnen werkt. Je prikt even in je vinger, en stuurt het bloedresultaat via internet door naar je huisarts. En je iPhone houdt via een app bij hoe gezond je seksleven is. Je kan het zo gek niet bedenken of het zit eraan te komen. Of sterker nog: het is er al. En niet zonder reden, want almaar meer mensen willen hun gezondheid in de gaten houden met behulp van mobiele toestellen.
De Northwestern University in Chicago presenteerde zopas nog de resultaten van een onderzoek bij meer dan 1100 Amerikaanse jongeren, waaruit blijkt dat één op de vijf jongeren gezondheidsapplicaties downloadt. Een derde van de jongeren doet ook meer dan alleen maar informatie verzamelen: ze houden er een gezondere levensstijl op na. Op basis van gelijkaardig onderzoek bij 1000 Vlamingen concludeerde iMinds, het digitale onderzoekscentrum van Vlaanderen, dit jaar dat gezondheidsapps en health products ook in Vlaanderen aan een opmars bezig zijn.
Oudere en werkende Belg
Volgens easy-m zijn het - in tegenstelling tot wat we zouden denken - niet de jongeren die de meeste producten kopen. “Tieners zijn snel weg met digitale snufjes, maar beschikken vaak niet over het nodige budget om die gadgets aan te kopen”, zegt zaakvoerder Annick Maes. “Het publiek dat wel actief inzet op de aankoop van digitale hebbedingetjes is de iets oudere en werkende Belg.”
Er zijn intussen een hele reeks toestellen op de markt die je gezondheid monitoren en de gegevens doorspelen naar je smartphone. In de eerste plaats zijn er de fitnessproducten, zoals polsbandjes die je activiteit meten. Die liggen momenteel het best in de markt. Ze bestaan al wat langer, maar werden vroeger vooral gebruikt tijdens het sporten. Tegenwoordig worden de toestellen de hele dag door gedragen, omdat ze veel draagbaarder zijn geworden. Annick Maes: “De horloges bijvoorbeeld zien er uit als een normaal horloge, maar ondertussen meten ze de hele dag door je hartslag en je prestaties. Veel mensen houden het zelfs ‘s nachts aan, waardoor je ook een duidelijk beeld krijgt van je slaapritme en slaapkwaliteit.”
De populariteit van deze digitale monitoring zal nog toenemen eenmaal ook de Apple Watch op de markt komt in ons land. De Apple Watch meet de manieren waarop je beweegt, of je nu de hond uitlaat, de trap oploopt of met je kinderen speelt. Hij houdt zelfs bij hoe vaak je rechtstaat en moedigt je aan om in beweging te blijven. “Door al je fysieke inspanningen bij te houden en op regelmatige basis herinneringen te sturen om te bewegen, is het toestel een soort van persoonlijke coach en dé motivatie die mensen nodig hebben om gezonder te gaan leven,” aldus Annick Maes.
In afwachting van de Apple Watch, doen - naast de klassieke fitnessbandjes en sporthorloges - ook de sportoortjes, waarmee tijdens het sporten naar muziek kan worden geluisterd, het nog steeds goed.
Geen Science-Fiction, maar Realiteit
Maar het aanbod is veel ruimer dan dat. Steeds vaker onderzoekt de consument zichzelf, zonder meteen naar een dokter te lopen. Zo stelt easy-m vast dat ook de draadloze bloeddrukmeter erg populair is, waarmee de gebruiker zelf op regelmatige basis zijn bloeddruk kan meten. De resultaten worden gepresenteerd op het scherm van je smartphone. En ook de slimme weegschaal doet het goed. Die geeft niet alleen op basis van je gewicht en lichaamsbouw tips om je wekelijkse doel te bereiken, maar meet daarnaast ook je hartslag, geeft kledingadvies op basis van het weer en geeft aan wat de luchtkwaliteit in je huis is, zodat je weet wanneer het CO2-niveau te hoog is.
Science fiction? Nee hoor: al die toestellen gaan tegenwoordig vlot over de toonbank. Het uiteindelijke doel van deze digitale gadgets is dat we met z’n allen onze sport- en gezondheidsprestaties gaan delen via sociale media, met vrienden en kennissen.
Maar opvallend genoeg blijkt uit het iMinds-onderzoek dat slechts 12 procent de verleiding voelt om de verzamelde gegevens ook effectief te delen op sociale media. Dus onze gezondheid monitoren, ja, maar ze bespreken met vrienden? Toch maar liever niet.