Bron foto: Shutterstock
Wanneer was de laatste keer dat je een online advertentie zag? Hoe voelde je je daarbij? Op welk kanaal kreeg je die te zien? Misschien zie je helemaal geen ads, omdat je adblocker software gebruikt: een van de vele uitdagingen in de wereld van digital advertising. Hoe bedrijven zich hiertegen kunnen wapenen? 1 oplossing: vandaag al meedenken aan de digitale evolutie van morgen.
Bloovi zat aan tafel met Marc Roelants, Information Manager Advertising van De Persgroep. De mediagigant schotelt niet minder dan 90 miljoen digitale advertenties per dag voor aan bezoekers van online media, en dat in onder meer België, Nederland en Denemarken. Het digitale talent dat er werkt, weet dus dat haar inspanningen worden gezien.
Met de opgang van adblockers is het echter nodig voor uitgevers zoals De Persgroep om te blijven innoveren. Daarom vroegen we Marc Roelants naar de volgende stappen die De Persgroep zal zetten om hun inkomsten te verzekeren.
Uitgevers moeten zichzelf opnieuw uitvinden
Digital advertising is uiteraard al enkele jaren een vast onderdeel binnen De Persgroep. Alleen lijkt het concept nu volop in een stroomversnelling te zitten. “Waar digital ads voorheen gewoon een statische variant waren van print advertenties, leiden ze stilaan een eigen leven,” verduidelijkt Roelants. “De waaier van mogelijkheden aan online technologieën zijn eindeloos geworden.”
Deze transformatie oefent een immense impact uit op advertising op zich. Alsof het slapende advertentielandschap plots werd wakker geschud en een pak interessanter werd. Ook is de drang naar innovatie vandaag goud waard.
Jammer genoeg heeft deze medaille een keerzijde. Zo worden wereldwijd de meest wilde ideeën gesprokkeld om advertenties onder de neus van de lezer te duwen. Wat uiteindelijk de gebruikerservaring een flinke opdoffer geeft. Met adblockers - tools die online ads op websites blokkeren - slaakt menig internetgebruiker een zucht van opluchting. Jammer genoeg zet het staaltje technologie bedrijven wel voor “block”, uitgevers zien immers hun inkomsten kelderen en dat zet hun businessmodel onder stevige druk. Hierdoor worden online uitgevers gedwongen om zichzelf heruit te vinden.
Bewaker van de gebruikerservaring, vijand voor het business model?
Adblockers zijn een beetje de bewaker van de gebruikerservaring, al gebeurt dat niet zonder slag of stoot. Advertenties waren altijd al een belangrijke inkomstenbron voor tal van uitgevers. Of whitelisten - waarbij de maker van de adblocker tegen betaling bepaalde reclame wél toont - geen oplossing biedt? Koen Verwee, CEO van de Persgroep vindt van niet. In Terzake bestempelde hij deze praktijk als ‘frauduleus’ en ‘chantage’.
Dat de gevreesde adblockers in eerste instantie dienen om de wildgroei van storende advertenties tegen te gaan, begrijpen online uitgevers. “Maar als deze adblockers vandaag een betaalmodel verzinnen om je advertenties terug te mogen tonen, duidt erop dat dit niet meer draait om een onschuldige software,” klinkt het bij De Persgroep.
Gaat de uitgever dezelfde stappen nemen als de Duitse krant Bild - die hun website blokkeert voor adblocker-gebruikers? Liever niet, al is het wel nog even zoeken naar een technisch en juridisch haalbare oplossing. Waarvan vooral de lezer niet de dupe wordt.
Innovatieve aanpak nodig om nadelige effecten van ablockers tegen te gaan
Advertenties mogen dan wel opbrengsten genereren: relevante content staat steeds op de eerste plaats. De Persgroep zweert bij een evenwichtige verhouding interessante artikels/reclame. “Met de opbrengsten van advertenties krijgen heel wat organisaties zoals de onze de kans om nieuwsberichten aan een betaalbare prijs of zelfs gratis aanbieden,” verklaart Roelants.
Maar adblockers steken daar helaas een stokje voor. Dus zijn bedrijven genoodzaakt hun beleid en prijszetting over een andere boeg te gooien.
Bij De Persgroep zijn ze echter overtuigd dat een innovatieve aanpak een oplossing zal bieden. Daarvoor heeft het bedrijf een apart ICT advertentieteam, dat hier dagelijks borg voor staat.
De Prsgrp zkt oplssngn vr uitdgngn
Adblockers vormen lang niet de enige uitdaging binnen digital advertising. Nee: het gaat om een breder spectrum, waarbij de digitale (r)evoluties een noodkreet slaan voor nieuwe denkpatronen. Het centraal stellen van de gebruiker vervult daarbij een opvallende rol. Roelants ziet 3 uitdagingen terugkomen:
1. Targeted advertising
Bij persoonlijke targetting worden advertenties voorgeschoteld aan een geselecteerd publiek. Dat gebeurt in functie van bepaalde parameters. Denk: demografische factoren, voorkeuren, surfgedrag en ga zo maar door. Conclusie? Een advertentie wordt algemeen minder getoond, maar de campagne brengt uiteindelijk wel meer op. Fantastisch, al zijn er wel een aantal knelpunten. Als adverteerder moet een bedrijf nóg meer uitvissen over zijn doelgroep. Gerichte advertenties staan gelijk aan gerichter denken. Met oog voor de aanwezige technologieën, natuurlijk.
2. Self-service advertentieplatformen
Self-service platformen zijn een uitvinding die deuren opent voor kleine en middelgrote bedrijven. Als regionale adverteerder kun je makkelijk jouw eigen advertentiecampagne online gooien. “Dat zal onze relatie met adverteerders hervormen,” beweert Roelants. “Er is sprake van een compleet andere belevenis, wat onze organisatie uiteraard beïnvloedt.”
3. De grootste uitdaging: die grote evoluties bijbenen
Trends en innovatieve technologieën zijn een ding, meedraaien in de digitale wereld is een ander. Als het van Roelants afhangt, is en blijft dat de grootste uitdaging: constant kunnen bijbenen met al die evoluties. Daarvoor zoekt het bedrijf toekomstbestendige oplossingen.
Misschien kun jij daar wel bij helpen? De Persgroep is op zoek naar een Digital Advertising Solution Specialist. Bekijk de vacature en maak kennis met een bedrijf dat blaakt van digitale uitdagingen.