Uber kennen we allemaal als de ridesharing-app die de wereld veroverde. Een iets minder bekende nieuwkomer in de familie is UberEATS, waarmee je in één klik lunch aan huis laat leveren. Is het niet opvallend hoe deze 2 bedrijven met hun eigen stappenplan een aparte plaats innemen in de wereld? En vooral: hoe Uber uiteindelijk aan de kar trekt van deze deeleconomie, beter gekend onder het buzzwoord ‘on-demand economy'? Er zijn 5 stappen waarmee Uber stilaan alle sectoren disrupt én voor zich wint.
Als je vandaag nog steeds denkt dat Uber louter een taxidienst is, heb je het grondig mis. Hieronder lees je 5 stappen waarmee Uber volledige sectoren op hun grondvesten doet daveren.
Stap 1: vereenvoudig een bestaande sector in de deeleconomie dankzij slimme software
Intussen is het nogal een cliché om te spreken over de ‘Uber-for-X’, al helpt die term wel om bepaalde zaken te vereenvoudigen. Concreet: een bestaande markt waarin reeds een hoop regionale en lokale spelers actief zijn, opent nieuwe deuren. Deuren naar bestaande markten die kunnen worden vereenvoudigd via slimme software en nieuwe ideeën. Door de komst van Uber en dergelijke techbedrijven werd de taxi-industrie al vaker dood verklaard.
Enkele markten die zich lieten inspireren door Uber:
- Axiom (Advocaten van wacht)
- Push for Pizza (Spreekt voor zichzelf)
- Sprig (Bereide maaltijden bij je thuis geleverd)
- Shyp (Pakketdiensten met ophaal- en leverservice)
- ....
Maar: de vraag is welke van deze bedrijven zal het effectief ver zal schoppen en nog interessanter: gaat Uber zich ook roeren in sommige van deze markten?
Stap 2: een bestaand netwerk verder uitbouwen
Uber's succes is voor een groot stuk te danken aan haar netwerk: dé absolute houvast. Logisch ook, een sociaal platform zoals Facebook biedt ook geen enkele waarde als het geen vaste stek heeft op mobile devices.
Voor Uber-chauffeurs en -passagiers geldt: beide partijen hebben een netwerk nodig om te kunnen bloeien. Meer chauffeurs zorgen automatisch voor meer passagiers, die op hun beurt weer meer chauffeurs genereerden. Kortom: een toename in het aantal Uber-passagiers deed de prijzen dalen, waardoor er meer gebruikers registreerden. Fantastisch.
Om groei te realiseren - en de concurrentie een stap voor te zijn - gebruikt UberEATS het bestaande Uber platform. Reden: de technologie, maar ook de infrastructuur. UberEATS heeft genoeg chauffeurs en auto’s ter beschikking. Aan gebruikers en een goede reputatie evenmin een gebrek.
Het is duidelijk: terwijl nieuwe start-ups een complete markt bottom-up uitbouwen, doet Uber gewoon een beroep op haar huidige infrastructuur. De disruptor beschikt over gigantisch veel middelen én de know-how om een dominante speler te worden op wereldniveau. Hoewel daar een hele organisatie bij komt kijken, geraakt Uber er wel. Daarvoor heeft het voldoende financiële draagkracht. En het vertrouwen van de investeerders ook, natuurlijk.
Stap 3: de one-click interface
Op een mooie sneeuwdag in 2008, ergens te Parijs konden de 2 oprichters van Uber geen taxirit naar huis vinden. Zou het niet fantastisch zijn als ze met een druk op een knop een taxirit konden strikken? Met één enkele druk op de knop, inderdaad. Die one-click-interface gedachtegang heeft niet alleen standgehouden sinds de start, ook vormt ze de rode draad doorheen het marketingverhaal van Uber:
- Druk op de knop om een taxirit te vinden
- Druk op de knop om je lunch te laten leveren
- Druk op de knop om … ja, wat mogen we nog verwachten in de toekomst?
Stap 4: geoptimaliseerde value chain
De one-click interface geeft de gebruikers misschien wel een geweldige ervaring, maar het is die geoptimaliseerde value chain die hem op lange termijn engageert. Uber en UberEATS zijn het bewijs dat Uber actief bezig is met het inkorten van de tijd tussen bestelling en levering. 3 sterke troeven spelen daarbij een rol.
- Gebruiksgemak (een druk op de knop zorgt voor een taxirit of een bereide maaltijd bij je thuis)
- Snelheid (inkorten van de tijd van bestelling tot levering)
- Vertrouwen (betrouwbare klanten én een betrouwbare levering)
Toch eens even inzoomen op hoe UberEATS dat doet. Wanneer je een maaltijd bestelt bij een traditionele service, wordt die pas bereid nadat je als gebruiker een bestelling plaatste. Bij UberEATS, wordt je bestelling voordien al klaargemaakt. Het eten bevindt zich in temperatuurgestuurde containers in Uber-auto’s. Die laatste schieten in actie zodra jij op de knop drukt. Zo simpel is het.
Stap 5: krachtige uitvoering
Naast bovenstaande 4 punten: wat heeft Uber verwezenlijkt opdat het haar onmiskenbare succes kon bereiken? Eerst en vooral: ze sloegen je om de oren met gratis producten en diensten of kortingen. Met UberEATS deed het bedrijf een maand lang gratis leveringen in New York, waarvoor de Amerikanen normaal 4 dollar neertellen. Ook slaagt Uber er telkens opnieuw in om in de media te verschijnen: gratis publiciteit, dus.
Een mooi - doch jammerlijk - voorbeeld hiervan zijn de recente aanslagen in Parijs. Uber liet mensen niet gratis meerijden, maar schakelde wel de prijzenschommeling uit. Daarvoor heeft het bedrijf een algoritme waarbij - normaal gezien - de prijzen stijgen in geval van een verhoogde vraag. Door dat algoritme te veranderen, raakte iedereen snel weg uit Parijs-centrum.
We kunnen maar 1 ding vaststellen: zolang Uber blijft groeien, zal de buitenwereld van op de eerste rij mogen toekijken hoe ze nieuwe markten veroveren, en de wereld Uberiseren.