In nieuwsbrieven moet u abonnees ervan overtuigen om verder te klikken naar de landingspagina om daar verder te lezen. Uw nieuwsbrief abonnees hebben vaak maar weinig tijd. Er zijn verschillende manieren om ze te overtuigen om verder te klikken. Hoewel teksten steeds minder gelezen worden, blijft binnen e-mailmarketing het schrijven van overtuigende bodyteksten nog steeds erg belangrijk. Hoe schrijft u die overtuigende teksten waardoor abonnees snel verder klikken?
Structuur
Soms zien we nog een nieuwsbrief waarbij de bodytekst de opbouw van een persbericht heeft. De tekst begint met de belangrijkste informatie en daarna worden er minder belangrijke details toegevoegd. Deze structuuropbouw is bedoeld voor kranten en kunt u gebruiken als u het niet erg vind dat uw abonnees halverwege stoppen. Dat maakt het ongeschikt voor e-mailmarketing.
Bij het schrijven van overtuigende teksten hebt u een andere methode nodig. Naast het veelgebruikte AIDA-model (Awareness, Interest, Desire en Action) bestaat ook de minder bekende 4 P’s-methode. Dit is een methode die volgens ons beter past wanneer je overtuigende teksten wil plaatsen in nieuwsbrieven.
Het AIDA-model is namelijk breder dan alleen de bodyteksten in een nieuwsbrief. Zo moeten abonnees binnen de Awareness-fase van het AIDA-model overtuigd worden om de nieuwsbrief überhaupt te openen. Daarin spelen goede bodyteksten maar een marginale rol. Daarna, in de Interest-fase, speelt het design een belangrijke rol. Hoewel het design ook invloed heeft bij de 4 P’s methode, is deze meer toegespitst op het schrijven van goede bodyteksten. De 4 P’s zijn: Promise, Picture, Proof en Push:
Promise
Vaak proberen schrijvers om de lezer aan het begin in de juiste stemming te brengen: enthousiast, nieuwsgierig, gemotiveerd, etc. Bij teksten voor nieuwsbrieven is dit tijdsverspilling.
Bedenk waarin u kunt voorzien en wat de aandacht van de ontvanger zal trekken. Beloof datgene aan alle ontvangers. Hoe u weet wat de aandacht van uw ontvangers trekt? Door ze goed te kennen. Zorg er daarom voor dat u genoeg profielkenmerken hebt verzameld en precies weet wie uw doelgroep is. Dat doet u door het opstellen van persona’s. Deze fictieve personage’s staan model voor uw typische klant. Schrijf uw e-mailteksten voor (één van) deze persona’s.
Ter illustratie promoten we een korte vakantie naar Zwitserland. Na iedere P schrijven we een of meerdere regels die uiteindelijk één overtuigende tekst moet vormen.
Voorbeeld:
Even een paar dagen lekker ontstressen en onthaasten? Boek dan nu uw kamer in driesterrenhotel Seepark in de Zwitserse Alpen
Picture
Dit is het onderdeel waarin u uw creativiteit naar voren kunt brengen. In dit stadium moet de ontvanger een specifiek beeld vormen over het onderwerp. Hierin zal het design van uw nieuwsbrief ook ondersteuning bieden. Het is niet aan te raden om woorden als ‘mooi’ en ‘goed’ te gebruiken, want bij die woorden heeft iedere ontvanger een ander beeld in zijn hoofd. Beschrijvingen als ‘mooie producten’ en ‘goede kwaliteit’ zijn daarom ook ineffectief. Ze leveren geen levendig beeld op in de hoofden van uw abonnees.
Effectiever is het om concrete details te beschrijven of specifieke voorbeelden te geven die iets ‘mooi’ of ‘goed’ maken. Hoe specifieker de beschrijving, des te eenvoudiger is het voor de lezer om er een beeld bij te vormen.
Voorbeeld:
Het hotel heeft slechts 16 tweepersoonskamers, een prachtig uitzicht over de bergen en heerlijke waterbedden. Kinderen vermaken zich altijd uitstekend in onze speeltuin en het zwembad.
Proof
In de vorige twee fases heeft u alle fundamentele informatie beschreven op een manier zodat het voor ontvangers makkelijk is om deze informatie op te slaan. In de derde fase gaat u de gemaakte claims bewijzen. Hoe doet u dat? Dat hangt van uw abonnees en uw producten af. Enerzijds moet u bepalen welke bewijzen uw persona’s belangrijk vinden. Anderzijds moet u uw product promoten op een manier die aansluit bij de mate van betrokkenheid bij jouw product.
Daarbij speelt het Elaboration Likelihood Model een grote rol. Bij belangrijke en duurdere producten willen ontvangers graag veel productinformatie en goede argumenten zien. Ontvangers proberen bij dit soort producten een rationele keuze te maken. Geef ontvangers dus goede, inhoudelijke argumenten waarop ze hun keuze kunnen baseren. Als producten minder belangrijk en goedkoper zijn kunt u ze beter overtuigen door anderen (bijvoorbeeld een expert) aan het woord te laten, beoordelingscijfers te tonen of schaarste te creëren (bijvoorbeeld door met dynamic imaging de voorraad in de nieuwsbrief weer te geven.)
Voorbeeld:
Onze kamers worden gemiddeld met een 8,3 gewaardeerd. Daar zijn wij erg trots op! Voor de komende maand zitten we al bijna vol, maar er zijn nog enkele kamers beschikbaar.
Push
Verwacht niet van ontvangers dat ze iets begrijpen zonder dat u het uitlegt. Wees daarom zo specifiek mogelijk wanneer u de volgende stap beschrijft voor de ontvanger. Als u de abonnees niet goed genoeg uitlegt worden ze gedwongen om heel even na te denken. Dat moment kan leiden tot twijfel, waardoor een abonnee niet verder klikt naar de landingspagina.
Hoe leidt u abonnees dan naar de landingspagina? Een effectieve manier is om twee conversieroutes op te stellen: een call-to-action waarin u gelijk voor de verkoop gaat, met daarbij nog een call-to-action naar een landingspagina met meer informatie. Op deze landingspagina heeft u een extra kans om uw ontvangers alsnog te overtuigen.
Nadat de tekst is geschreven, is het belangrijk om genoeg aandacht te besteden aan de call-to-action. Lees meer over het optimaliseren van call-to-actions.
Voorbeeld:
Boek nu uw rustgevende trip naar Zwitserland door op onderstaande actieknop te klikken.
Overtuigend schrijven
Overtuigende teksten schrijven is niet het makkelijkste onderdeel binnen e-mailmarketing. Uiteraard staat de effectiviteit van de tekst niet op zich, maar vormt het een groter geheel met de andere elementen in de nieuwsbrief. Optimaliseer uw teksten door de tips uit dit artikel te gebruiken, veel teksten voor nieuwsbrieven te schrijven en goed te luisteren naar feedback van collega’s. Als u twijfelt over de beste tekst, stel dan een goede A/B test op.
Heeft u nog andere tips om teksten overtuigender te maken? Laat het weten!