U hebt een bedrijf. Dus voelt u zich verplicht om te bloggen. Omdat al uw concurrenten het doen. Of omdat een dure marketeer u adviseerde dat ‘bloggen een must is’. Doe het dan niet, want er is maar een motivatie die naar succes leidt: blog omdat u het zélf wilt. De kracht van een blog is dat u met een unieke kijk en een persoonlijke stijl schrijft over uw vak . Grijze teksten torpederen uw imago. Ga daarom resoluut voor een bonte bedrijfsblog.
Bloggen is simpel: u schrijft een tekst en klikt op publish. Maar daarna volgt de frustratie. Want uw blogstuk blijkt geen enkele reactie te genereren. Hoe komt dat toch? Er kruipt nochtans genoeg tijd in. Tijd die er eigenlijk niet is, want het andere werk wacht niet. Nog maar eens proberen. Deze keer met iets meer resultaat. Ligt het dan misschien aan het besproken onderwerp? Dan maar op zoek naar extreme invalshoeken. De ene keer met een heel sarcastische ondertoon. En dan weer heel lichtvoetig. Zonder écht resultaat.
Gevolg? Na een paar weken zakt uw bloggoesting tot in de kelders van uw kantoorgebouw. De regelmaat verdwijnt uit uw schrijfproces en u kijkt zelfs niet meer of er reacties binnenkomen. De blog verwatert en het geïnvesteerde budget lijkt weggegooid geld. Ergernis alom. Net voor u de stekker definitief uit het project trekt, verwoordt u toch nog eens een keer uw visie op een nieuwsfeit uit de sector. Een eerlijke mening, persoonlijk beschreven. Waarvan iedere lezer denkt: “Tja, het klonk net alsof ie het me had verteld.” En net daardoor … grandioos succes!
Blogman met een plan
De column van Herman Brusselmans: u bent fan of u bent het helemaal niet. Er is geen tussenweg: u kunt niet ‘een beetje’ fan zijn van die column. Waarom dat zo is? Brusselmans heeft zijn eigen stijl glashelder uitgepuurd. En hij houdt zich strikt aan die lijn. Daarmee versmelt hij zijn lezers tot een trouw publiek dat enthousiast uitkijkt naar zijn volgende stukje. Die aanpak is het succesvolle ‘plan’ achter zijn column. En een succesvol plan uitvoeren, is een hele aangename bezigheid!
Leer uit die aanpak: weet precies waarover u wilt schrijven. En doe dat zoals u over dat onderwerp zou praten met een collega of een klant. Mét persoonlijke panache, eventueel met wat steken onder water, als dat uw stijl is. Of net heel gedetailleerd en extreem genuanceerd. Herhaal die aanpak in elke tekst tot ze een rode draad vormt die uw blog typeert. Met wie staat u het liefst te babbelen op café? Toch met de man of vrouw die grappig, gevat en spitsvondig uit de hoek blijft komen, toch?
Leer efficiënt bloggen
Oefening baart kunst: voelt u het blogvuur oplaaien? Gooi dan alle trossen los en surf uw lezers tegemoet. Natuurlijk kost de start wat moeite. Uw lezers moeten de kans krijgen om uw teksten te ontdekken. Maar biedt u hen een uitgesproken visie, dan gaat het snel in cyberspace. Zie het aantal lezers groeien, samen met de bezoekers op uw website. Overtuigde fans verzorgen uw pr door de beste blogs te posten of te (re)tweeten naar hun netwerk. Zodra de sneeuwbal begint te rollen, gaat het plots heel snel.
Alles staat of valt bij een kristalheldere basisidee. Leer de juiste basis leggen tijdens een training over efficiënte bedrijfsblogs schrijven.
Daarin krijgt u een gebruiksklaar stappenplan om de funderingswerken vlot en perfect uit te voeren. Niet zozeer over de pure techniek achter een blogplatform. Wél over de schrijfstrategie die de motor van uw communicatieplatform vormt. Met die solide basis bent u na een opleidingsdag en een virtueel opvolgmoment écht gelanceerd om uw doelgroep te overtuigen. Omdat u weet wat u doet, merkt u dat bloggen al snel een van de lichtpuntjes in uw bedrijfsagenda wordt. Iets om naar uit te kijken!
- Eindredactie: grammaticaal correct én vlot leesbaar: Voor álle bedrijfsteksten: (web)teksten, artikels, folders, presentaties en rapporten
- Maak een succesverhaal van uw bedrijfsblog: Zó schrijft u verrassende blogs
- Workshop copywriting: Doelgroepgericht schrijven en editeren van teksten
Bron: Stijn Verdickt, docent bij Kluwer Opleidingen