The Internet of Things heeft de voorbije jaren ons leven drastisch veranderd. Digitaal is in onze aderen gesijpeld, zonder dat we het goed en wel beseffen. Als je daar nu aan denkt, dan is het gewoon ondenkbaar geworden om zonder al onze technologische snufjes te leven. Hoe spreken we af? Hoe zorgen we ervoor dat mensen weten waarmee we bezig zijn? Hoe verkopen we überhaupt nog producten?

Het leven zoals het is anno 2015

Het is 6 uur 's morgens en het licht in je slaapkamer gaat aan en je Philips Hue straalt heerlijke ochtendkleuren uit om je rustig wakker te maken. Je favoriete koffie staat al te pruttelen op je Nespresso Connected. Je Tesla begint lekker je auto voor te verwarmen, want het belooft een koude dag te worden. Van de route van vandaag en bijbehorende tijd wordt een schatting gemaakt die Waze voor je in je ochtendkrant persoonlijk voor jou afbeeldt.

Je ziet dat je koffie op is, en je drukt nog snel even op je Dash button van Amazon om de koffie bij te vullen. Die komt morgen dus nog mooi mee met de levering. Je voelt je energiek en dat is precies wat je personal health checker aan-geeft; alles is in orde om heerlijk de dag te beginnen!

Een greep uit de evoluties

1. 50 Miljard geconnecteerde apparaten

Nu al zijn er meer geconnecteerde apparaten op de wereld dan mensen. Maar dat is slechts een fractie van de cijfers die men verwacht in 2020: dan zullen er 50 miljard geconnecteerde apparaten zijn; gemiddeld ongeveer 8 per persoon.

Deze geconnecteerde apparaten hebben te maken met alle aspecten van ons dagelijks leven: de meest voor de hand liggende zijn de geconnecteerde auto en huis, maar denk ook aan gezondheidstoepassingen. Nu is het natuurlijk interessant over te filosoferen over hoe het leven er uit zal zien, maar minstens zo interessant is om te zien welke business implicaties dit IoT heeft. Ik probeer daar via het geconnecteerde huis, ofwel smart home, wat inzicht in te verschaffen.

2. Het Smart Home van 2020

Het Smart Home is niet echt toekomst muziek meer. Nu al beginnen onze huizen vol te hangen met apparaten zoals Nest Thermostaat, Sonos en Philips Hue, allemaal geconnecteerd aan het internet.

Apple HomeKit is net gelanceerd, en zou de rol moeten spelen van brug tussen al deze apparaten. Maar ook Samsung is bezig met zijn eigen "HomeKit", door de aankoop van Smart-things verleden jaar. En Amazon lanceerde dit jaar zijn Dash button, om met een druk om de knop nieuwe producten te bestellen.

3. Industrievreemde spelers in de markt van Smart Homes

Een opsomming van al deze bedrijven maakt duidelijk dat vanuit heel erg veel verschillende industrieën over “Smart” wordt nagedacht. Electronicagiganten, wireless carriers, electriciteitsleveranciers, etc... Allemaal hebben ze hun interesse in Smart Homes. En dat is meteen het opvallende: het grootste deel van de fabrikanten heeft traditioneel gezien vrij weinig met huizen te maken.

Blijkbaar gaat Smart of Connected veel verder dan het alleen geconnecteerd maken van bestaande producten. De grote kans van het IoT is dus niet zozeer dat allerlei apparaten geconnecteerd worden, maar dat industrieën vervagen en nieuwe kansen mogelijk worden. Dit is natuurlijk ook meteen de grootste bedreiging voor traditionele spelers.

"Convergentie is de grote kans"

Het IoT maakt dat de industrie convergeert. Spelers uit totaal verschillende markten vinden elkaar opeens in het maken van geconnecteerde apparaten, die deel uit gaan maken van ons toekomstige dagelijkse leven. Wat voorbeelden:

  • Auto´s + onbemande technologie = autonome auto´s (Google Connected Car)
  • Bouwindustrie + electronica = smart homes (Nest, Hue,...)
  • Batterij technologie + zonnepanelen = autonome energievoorziening (Tesla)

Wat voorheen aparte industrieen waren, worden door het IoT ineens complementaire industrieën waarin totaal nieuwe mogelijkheden komen. En wat we vandaag de dag zien, is maar een tipje van de sluier.

Het ecosysteem van nieuwe producten en services dat ontstaat via het IoT zal ongelofelijk dynamisch zijn, waarbij vrijwel dagelijks nieuwe producten en services worden gedefinieerd en gelanceerd, met waarschijnlijk eenzelfde gemak als vandaag de dag in de app stores van Apple en Google.

Welke rol speelt jouw bedrijf?

Het ecosysteem van IoT kenmerkt zich dus door vervaging van bestaande industrieën en dynamiek van nieuwe mogelijkheden in services en producten. Voor bestaande spelers, in dit voorbeeld in de huizenmarkt, zullen rollen in de nabije toekomst geredefinieerd worden.

Waar nu nog statische rollen ingevuld worden door het energiebedrijf, kabelaar en internetprovider zullen dit in de toekomst zeer dynamische rollen worden. De centrale vraag wordt welke rol jouw bedrijf daarin zal vervullen. Een standaard antwoord is natuurlijk niet mogelijk, maar een aantal zaken kan wel helpen.

1. Denk in "handigheid, gemoedsrust en energiebesparing"

Zeer veel mogelijkheden zullen mogelijk worden. Het eerste voorbeeld waaraan de industrie dacht in als het over het internet of things ging was de koelkast die zich automatisch aanvulde. Nu wordt het voorbeeld aangehaald, als een slechte manier van denken over IoT. Technisch is het namelijk zeer zeker mogelijk, maar de vraag is of het handig is. Blijkbaar wil de consument nog altijd de controle over wat we elke week inkopen; waarbij variatie belangrijk is.

De oplossing blijkt voorlopig niet uit de koelkasten industrie te komen, maar uit de online retail: Amazon Dash lijkt op dit moment een oplossing die beter werkt. Vraag je dus niet af of zaken technisch mogelijk zijn; hoogstwaarschijnlijk is het antwoord daarop namelijk ja.

Denk echter in andere zaken. Succesvolle ideeën zijn niet alleen technisch mogelijk, maar moeten vooral bijdragen aan 3 concepten: handigheid, gemoedsrust en energiebesparing. Bekijk voorlopig succesvolle zaken als Nest, Hue en Sonos en je zult zien dat deze aan alle drie voldoen.

 

 

2. Denk in gebruikerservaring, niet commodity

Nu al zijn veel energieleveranciers aan het degraderen tot prijsvechters. Het feit dat de consumentenbond deze week vertelt dat je als consument best elk jaar verandert van leverancier is geen goed signaal voor een industrie. Zij zijn commodities aan het worden.

Dat komt omdat "gebruikerservaring" meestal niet eens opkomt in het vocabulaire van de energieleverancier. Toch hoeft dat niet zo te zijn. Energie kan geïntegreerd worden tot een product dat juist wel een gebruikerservaring biedt. Een voorbeeld is Tesla´s Powerwall & Home Battery.

 

3. Denk in ecosysteem, niet in je bestaande concurrentie

Met veranderingen als deze is het niet zo relevant in traditioneel concurrentiedenken te vervallen. Retailers als Albert Heijn zijn gebaat bij zeer breed denken, om zaken als de Amazon Dash Button te voorzien. En de energieleverancier kan beter kijken waar Nest mee bezig is, of zelfs Tesla, dan zijn bestaande concurrentie.

4. Denk in partners uit andere industrieën

Partnering wordt traditioneel gedaan om schaalgrootte te krijgen. In dit geval is het echter goed om partnering te bekijken om nieuwe producten via convergentie te bouwen. Zo bouwt bijvoorbeeld Deutsche Telekom via Qivicon aan een systeem om partners te laten inpluggen op een hub.

5. Besef je dat connected een lifestyle wordt

Connected is niet optioneel voor producenten; het wordt de verwachting van de consument de komende jaren. Door gewenning van mensen aan platforms als Spotify, Waze, en Netflix zal de slag van nice-to-have naar must-have razendsnel verlopen de komende jaren.

In alle industrieën wordt connected belangrijk. Als je dat niet gelooft, laat dan Parrot je overtuigen. Als zelfs de plantjes al geconnecteerd worden, dan ligt een wereld voor je open!