Bron foto: Shutterstock
De oude marketingmethodes, zoals we die kennen, zijn niet meer van toepassing. De klant is stouter, vlugger en beter geïnformeerd dan we ooit voor mogelijk hielden. Als marketeer kun je campagnes dus niet meer te ver van te voren inplannen, want mee zijn met je tijd is nodig. Je zal je als marketeer agile, behendig en flexibel moeten opstellen. Hoe je kan inzetten op Agile Marketing, leer je in deze gratis e-book.
Waarom agile marketing?
Nu vraag je je wellicht af waarom die flexibele en behendige houding noodzakelijk is? Omdat de altijd verbonden klant, jouw klant en mensen zoals jij, altijd ‘aan’ staan. Als marketeer ben je niet meer gebonden aan één klein vooraf bepaald moment van de dag waarop je klanten kunt bereiken. Ze ‘hoppen’ letterlijk constant van scherm naar scherm, van apparaat naar apparaat en het is jouw taak om ze bij te houden.
Als je vandaag de dag klantgericht wilt zijn, dan moet je realtime kunnen denken en acteren. Pas dan kun je deelnemen aan het nieuwe tijdperk waarin verbondenheid en betrokkenheid centraal staat.
Het is een tijd waarin een serie gerichte, korte termijn promoties en berichten beter presteren, én meer opleveren dan de traditionele lange termijn ‘geïntegreerde’ campagnes. Een tijd waarin een meter sprinten beter is dan een marathon lopen. Het is het tijdperk van: agile marketing!
Wat is agile marketing?
Het Agile Manifest van Softwareontwikkeling legt agile marketing uit als een manier om unieke waarde te creëren, te communiceren en te leveren aan altijd-veranderende klanten in een altijd-verandererende markt. Heel simpel gezegd: je stapt af van het langdurige ontwikkelingsproces en gaat aan de slag met korte iteratieve campagnes.
Natuurlijk, blijft er ruimte voor lange termijn campagnes, maar wees kritisch over de waarde ervan. In onze digitale wereld waarin alles met een hoog tempo verandert, kan een goed uitgedachte campagne al snel gedateerd zijn. Het doel van agile staat daar lijnrecht tegenover: daar draait het om het constant prioriteren van de klant door korte, opbouwende stappen in realtime marketingactiviteiten.
Per stap groeit het rendement van de campagne, dus ook op de lange termijn is een iteratief proces lucratiever.
Waarom wordt marketing agile?
De behoefte om op deze flexibele en behendige manier om te gaan met marketingcampagnes komt voort uit een serie ontwikkelingen in de marketingcommunity. Naast de altijd verbonden klant is er dus een explosie van nieuwe technologieën te zien die deze trend ondersteunen.
Onder invloed van het sociale netwerk en mobiel internet stijgen de verwachtingen van klanten. Merken moeten realtime communiceren. Als dat niet het geval is, dan protesteert de klant met zijn krachtigste wapen, zijn portemonnee.
Meer risico’s nemen
Marketingprofessionals worden daarom uitgedaagd om meer risico’s te nemen. Risico’s die worden afgedekt door onderzoek, vaak wetenschappelijk. Een ontwikkeling die sommige creatievelingen lastig vinden. Daarom zeg ik: grijp je moment. Carpe diem!
Geef de perfectie op en gá communiceren met de klant. Hij/zij krijgt al heel veel boodschappen letterlijk over zich uitgestort, dus als je weet waar jouw klant op zit te wachten, heb je een grote voorsprong op de concurrentie. Als je de boodschap ook nog eens iteratief, stapje voor stapje blijft ontwikkelen, realiseer je overtuigende, rijke en relevante content die ze over de streep trekken.
Sommige marketeers zijn bang voor de moderne verbonden klant, maar merken die de nieuwe technologieën en ontwikkelingen volledig omarmen, zullen de voordelen daar snel van terug zien. De content koning is dood. Leve de agile marketeer die flexibel en behendig omgaat met content en de verbetering van klantrelaties, zodat de conversie wordt verbeterd.
Nog niet overtuigd? Dit Ebook toont waarom het goed is dat we afstappen van best practices en traditionele marketing: