Iedereen praat over het centraal stellen van de klant in marketing. Maar hoe ver staan Belgische bedrijven daar eigenlijk mee? Hoe Single- Multi- of OmniChannel communiceert jouw organisatie? Doe mee aan het Omnichannel Maturity-onderzoek 2015 van de PXL Hogeschool in Hasselt in opdracht van Cegeka en je krijgt een score voor de omnichannelcommunicatie van jouw organisatie. Je kunt die score dan ook benchmarken met de Belgische markt.
Staat jouw kant écht centraal?
In jouw organisatie staat de klant centraal, toch? In de praktijk blijkt dat maar weinig organisaties dat effectief waarmaken. Omnichannelcommunicatie is zoveel meer dan op social media de conversatie met je klanten aangaan.
Omnichannelcommunicatie is een geïntegreerde aanpak, waarbij alle communicatiekanalen met elkaar in verbinding staan en de klant het gevoel krijgt dat hij effectief door het hele bedrijf heen gekend is, en niet enkel bij een winkelbediende, verkoper of bij de klantendienst.
Digital Maturity Model
Cegeka ontwikkelde het Digital Maturity Model om de maturiteit van omnichannelcommunicatie in organisaties te meten. Het model bestaat uit vijf pijlers die elk belangrijk zijn om succesvol te zijn in je omnichannelcommunicatie.
Muriel Van Craenenbroeck, Solution Manager Digital Communications bij Cegeka legt in volgende video in 1 minuut en 43 seconden de kern van omnichannelcommunicatie, het model en de vijf pijlers toe:
Samengevat staan bij de vijf pijlers in het Digital Maturity Model volgende vragen centraal:
1. Digitale strategie: Is er een strategie? Is die er over de kanalen heen? Wordt ze gekend en gedragen door de organisatie?
2. Mensen & processen: Is jouw organisatie over de silo’s heen bereid samen te werken aan de customer experience?
3. Data & metrics: Hoe verzamel je data over alle kanalen heen en zet je die efficiënt in om beleid en communicatie aan te passen?
4. Conversatie: Ben je waar je doelgroep zich bevindt en ben je in staat naar hen te luisteren en interactief en persoonlijk met hen te converseren?
5. Tools & technologie: Heb je de tools & technologie in huis om in te zetten om de doelstellingen op korte en lange termijn te verwezenlijken?
Omnichannel Maturity: zijn Belgische bedrijven klaar voor de toekomst?
Uit het onderzoek in 2014 kwamen volgende cijfers naar voren:
De resultaten van het onderzoek in 2014 zijn, aangevuld met de visie van 11 experts op wat je door je bedrijf meer omnichannel te maken, kunt doen om een betere klantervaring te creëren, gebundeld in een ebook: Je kunt het ebook 'Omnichannel Maturity, State of the Industry' gratis downloaden.
Met het onderzoek in 2015 kunnen ook de evoluties in kaart gebracht worden en kun je jouw organisatie benchmarken met de Belgische markt. Doe daarom mee aan het onderzoek en krijg voor jouw organisatie de scores op de vijf pijlers die belangrijk zijn voor succesvolle omnichannelcommunicatie. Doe mee aan het Omnichannel Maturity-onderzoek 2015.