Yuri van Geest, één van de meest gehypete sprekers op WebTomorrow in Gent, is een expert op het vlak van explosieve bedrijfsgroei. Hij bekijkt welke strategie schuilt achter exponentieël groeiende bedrijven zoals AirBNB, Uber & Netflix. Ik sprak met Yuri en vroeg hem naar 5 concrete tips voor bedrijven die te maken krijgen met Disruptie:
Tijdens zijn speech op WebTomorrow in Gent zal Yuri meer vertellen over wat andere bedrijven kunnen leren uit deze strategieën en hoe ze deze kunnen implementeren om zelf exponentiële groei te realiseren.
Yuri van Geest schreef samen met Salim Ismail & Michael S. Malone een boek over "Exponential Organizations". Daarin wordt de aanpak van bedrijven zoals Uber, Netflix & AirBNB tot in de puntjes uitgelegd voor zowel start-ups als voor grotere gevestigde bedrijven. Deze grote bedrijven hebben het moeilijk, marges staan onder druk, klanten zijn niet meer tevreden en kleine start-ups pikken met gemak hun markt in.
Voor deze grote bedrijven is er gelukkig nog hoop, maar dan moeten ze zich wel snel gaan aanpassen aan het jaar waarin we leven. Ze moeten hun marketing, hun organisatie, hun product en hun hele process herdenken anno 2015. Liefst 2020, dit geeft hen enige ademruimte en voorsprong.
Ik vroeg Yuri naar dé 5 belangrijkste inzichten die grote bedrijven nodig hebben om zichzelf heruit te vinden tijdens deze tijden van digitile disruptie:
5 belangrijke inzichten voor transformerende bedrijven:
1. Creëer een draagvlak voor verandering
Yuri wijst op het belang dat het voltallige management overtuigd moet zijn van de nood aan verandering. Neem hen op sleeptouw en toon ze de wereld waarin ze leven. Wanneer deze voeling verloren hebben met de wereld, toon hen hoe het er nu aan toe gaat. Breng ze met hun voeten op de grond, laat ze spreken met hun eindklanten.
Neem deze groep mee op studiereis naar bedrijven die het goed doen en die stap vooruit wel al geboekt hebben. Ze moeten dit voelen, zelf zien, ervaren en vooral allemaal samen zodat ze als groep de beslissing naar verandering kunnen nemen.
2. Breng meer diversiteit in het management
Maak de gap met de werkelijkheid kleiner, breng verschillende profielen, mensen met verschillende achtergronden in de raad van bestuur. Zorg voor meer vrouwen, jonge mensen, meer verschillende etniciteiten. Breng jouw eindklant mee aan tafel in het management. Starbucks doet dit alvast heel goed en zeg nu zelf die diversiteit doet hen alleen maar goed.
3. Verander de leiderschapsstijl
Leiders moeten op de eerste plaats vooral goed kunnen luisteren en ook aan de slag gaan met de input van medewerkers. Empathie tonen naar hun medewerkers toe, bijstaan en helpen, kortweg alles doen om het beste in de medewerkers naar boven te halen. In het verleden was dit wel anders met de directieve leiderschapstijl die zowat de norm was tijdens de afgelopen eeuw.
4. Innovatie in de organisatie brengen
Dit kan op verschillende manieren, door partnerships te sluiten met startup accelerators zoals Telenet doet met Idealabs. Door exponentiele startups in jouw sector eerst te identificeren en dan over te kopen. Dit kunnen bedrijven zijn die complementaire of disruptieve diensten aanbieden.
Disruptieve bedrijven omarmen en van hen leren daar draait het om.
5. Hervorm jouw organisatie
Richt meerdere kleine teams op, die direct rapporteren aan het management en laat hen hun eigen budgetten beheren.
Deze teams kunnen 3 dingen doen:
- Complementaire producten en diensten ontwikkelen.
- Disruptieve producten en diensten ontwikkelen
- Een soort “Google special projects” aan de rand van de organisatie ontwikkelen.
Meer te weten komen over de talk en de visie van Yuri van Geest? Bekijk zijn speech op www.WebTomorrow.Gent