Uit een gesprek met Yuri van Geest, één van de top sprekers op WebTomorrow, destilleerden we enkele opvallende inzichten rond de marketingafdeling van 2020. Dat marketingcommunicatie allemaal nog meer digitaal, real time en social wordt zijn al helemaal geen verrassingen meer.

Maar wat dacht je van deze 5 pistes?

1. Marketing en innovatie worden 1 afdeling


Marketing en innovatie zijn de dag van vandaag naast elkaar aan het werken. Die kennis die de marketing afdeling heeft over de consumenten moet gedeeld worden met de innovatie afdeling.
Om een verschil te maken ten opzichte van concurrenten moeten deze 2 afdelingen hun kennis delen, omarmen en samen met aan de slag gaan. Wanneer deze samenwerking optimaal verloopt dan biedt dit een enorm voordeel op concurrenten. Innovatie zal dan dan niet over louter leuke features gaan maar deze afdeling zal zaken ontwikkelen waar de gebruiker op zit te wachten.

2. Een goed product verkoopt zichzelf


Wanneer jouw product of dienst zo sterk is in het oplossen van een nood dan heeft dit eigenlijk geen reclame budgetten nodig. Straffe stelling maar Yuri gaat nog verder, die reclame budgetten moeten integraal geïnvesteerd worden in innovatie.

Door die innovatie verbetert het product nog meer, wat het product of dienst aanbiedt wordt dan nog sterker mond aan mond gecommuniceerd door tevreden gebruikers en zo wordt er een sneeuwbaleffect gecreëerd waarbij de consument de winnaar is.

Lees hier het gesprek met Yuri verder en lees de 3 andere inzichten en trends rond het uitbouwen van de marketing afdeling.