België staat momenteel op een mooie 13e plaats op de wereldwijde ranglijst van landen met het grootste groeipotentieel in de e-commerce. Deze hoge notering wordt verklaard door een landelijke groei van 25% in 2014 en de huidige marktomvang van 5,1 miljard euro die voortkomt uit 11.2 miljoen inwoners, volgens cijfers van Ekos Global. Onderstaande infographic geeft een goed beeld over de e-commerce groei in ons land:

Populairste productgroepen

Uit onderzoek van Solden.be is gebleken dat sommige productgroepen online vele malen populairder zijn dan anderen. De productgroepen (IT) elektronica (27%), boeken (20%) en Media/Entertainment (20%) staan bovenaan de lijst. Voeding is een productgroep die online nog maar weinig wordt aangekocht, met slechts 5% van alle aankopen.

Aantal verbonden apparaten

Door de toename van het aantal tablets en de populariteit van smartphones is er de laatste jaren ook een sterke groei op te merken in het aantal apparaten waarmee één persoon zich met het internet verbindt. In 2012 lag dit aantal nog op 1.7 apparaten per persoon. In 2013 vond er een groei plaats van bijna 30%, waarna een groei van 13,6% in 2014 volgde. Met deze cijfers staat België op plek 46 op de ranglijst van internetgebruik wereldwijd (met een internetpenetratie van 33,7%).

Populairste kortingscodes

De populairste productgroep voor kortingscodes in 2015 is Kleding (Zalando). Daarna wordt het meest gezocht naar kortingscodes voor Media (bol.com). Op een derde plek volgt de categorie Elektronica (Coolblue/Mediamarkt).

De leeftijd van personen die op het internet naar kortingscodes zoeken zijn vrij variërend. Echter, meer dan de helft van de totale doelgroep heeft een leeftijd tussen 25 en 44 jaar. Hoe dat zich verhoudt met de andere leeftijdsgroepen is terug te zien in de infographic (klik op de infographic voor een grotere weergave):

Bron foto: Shutterstock