foto: shutterstock.com

Heel wat copywriters zijn echte muziekfans. En dat is niet zomaar. Muziek is een unieke vorm van communicatie, een platform voor storytelling en een manier om emotie, energie en passie over te brengen. Van de beste songwriters kunnen we heel wat leren. Gebruik deze 4 tips om je teksten te doen swingen.

De combinatie van ritme, melodie en tekst heeft iets magisch. Als copywriter ben je vooral met letters en woorden, spaties en komma’s bezig. Maar zelfs met dat schijnbaar beperkt arsenaal aan instrumenten kan je met je tekst heel wat teweegbrengen.

1. Blijf hangen

De beste songs blijven plakken. Ze blijven rondspoken in je hoofd, tot vervelens toe. Zoals “Drank en Drugs” van Lil Kleine & Ronnie Flex.

Je uitdaging als copywriter? Je tekst doen plakken, ook nadat je tekst gelezen is. Je wil dat mensen blijven nadenken over je boodschap. Je wil dat mensen je naam kennen en je slogan kunnen opdraven op commando. Ken je die van Kruidvat? “Steeds verrassend, altijd…” Juist ja.

Hoe zorg je ervoor dat je tekst blijft hangen?

2. Hou het simpel

Een bekend citaat van Leonardo da Vinci luidt “eenvoud is de ultieme verfijning”. Hij had gelijk. Een tekst vol tangconstructies en bijstellingen, bijzinnen en voorzetselketens leest als een Belgische trein op een stakingsdag: niet. Gebruik simpele zinnen en eenvoudige taal. Vergeet niet dat jij je doelgroep overtuigt met een sterke boodschap, niet met je taalkundige virtuositeit.

“The Passenger” van Iggy Pop geeft me altijd een waanzinnig gevoel. De tekst is vlot, simpel en betekenisvol.

3. Sluit aan bij je publiek, en raak een gevoelige snaar

Weet voor wie je schrijft. Elke goede artiest kent zijn of haar doelgroep.
De meest iconische nummers raken mensen zeer persoonlijk.

Je tekst moet verbinden. Vanuit een goede kennis van je doelgroep inspelen op hun leefwereld. En je boodschap daaraan koppelen. Enkel zo bouw je betekenisvolle relaties op.

“Changes” van 2Pac is zonder twijfel een sterk nummer. Het verwijst naar de slechte behandeling van zwarten door de politie, de drugsoorlogen en het moeilijke leven in het getto. Dit nummer was en is nog steeds pakkend en herkenbaar voor velen.

I see no changes. Wake up in the morning and I ask myself,
“Is life worth living? Should I blast myself?”
I’m tired of bein’ poor and even worse I’m black.
My stomach hurts, so I’m lookin’ for a purse to snatch.
Cops give a damn about a negro? Pull the trigger, kill a nigga, he’s a hero.
Give the crack to the kids who the hell cares? One less hungry mouth on the welfare.

4. Herhaal

In “Cocaine” lijkt Eric Clapton de gelijknamige witte drug in poedervorm te promoten. Niets is minder waar. Het is een waarschuwing voor verslaving. De boodschap van zijn kort refrein is dat de cocaïneroes eerlijk en oprecht lijkt, maar dat je na zo’n roes keihard met je hoofd tegen de muur knalt.

Herhaal je belangrijkste boodschap. Je lezers moeten onthouden wat jij wil overbrengen. Wast je wasproduct witter dan wit? Herhaal dit dan in elke communicatie.

She don’t lie, she don’t lie, she don’t lie;
Cocaine.

Zet je oogkleppen af en je headset op

Maak een afspeellijst op Spotify of tune in op de radio. Luister naar de songteksten en laat je inspireren door het woordgebruik, de zinsconstructies, de manier van storytelling en de opbouw ervan.

Heb je zelf een aanvulling op dit artikel? Vind je het rotslecht of krijg je juist tranen in je ogen omdat het zo geniaal is? Of wil je delen welk nummer jou als tekstschrijver of marketeer inspireert? Hou je dan niet in en laat me iets weten.