Alhoewel ‘amper’ 18% van de Belgische werknemers zelf actief op zoek gaat naar een nieuwe job, staat 82% er wel voor open. Dit is beduidend meer dan in de andere 29 landen waar LinkedIn een grootschalig onderzoek uitvoerde naar hoe werknemers hun carrièrepad uit tekenen. Een betere verloning weegt het zwaarst door bij Belgische werknemers wanneer ze beslissen om van job te veranderen. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door LinkedIn bij 20.000 professionals waarvan meer dan 600 Belgen. 

De faciliterende rol van de recruteerder in België

Terwijl elders in de wereld gemiddeld 30% van de professionals actief op zoek zijn naar een nieuwe job bedraagt dit cijfer slechts 18% in België. Zowel mensen die passief open staan voor nieuw jobopportuniteiten als zij die actief op zoek zijn naar nieuwe carrièremogelijkheden werken aan hun professionele imago om toekomstige carrièremogelijkheden te verhogen.

Zij houden bijvoorbeeld hun cv up-to-date en zochten de voorbije maand actief nieuwe jobmogelijkheden. Ook netwerken voor professionele doeleinden en het updaten van hun LinkedIn-profiel scoren erg hoog. Opvallend is wel dat elke professional open staat om een nieuw jobaanbod te overwegen wanneer hij/zij gecontacteerd wordt door een recruteerder of HR-verantwoordelijke van een bedrijf.

Uit het onderzoek blijkt echter duidelijk dat recruteerders en HR-verantwoordelijken er goed aan doen om zelf actief op zoek te gaan naar de juiste persoon. Alle Belgische deelnemers aan het onderzoek gaven aan interesse te hebben in nieuwe carrièremogelijkheden.

Werknemers zijn op zoek naar de juiste match

“Het overgrote deel van het Belgische talent is niet actief op zoek naar een nieuwe job. Deze mensen krijg je als werkgever wellicht in beweging door aandacht te hebben voor wat dat talent belangrijk vindt en waarvoor het bereid is de overstap te wagen,” geeft Zeno Panhuyzen van LinkedIn aan.

“Naast een betere verloning, vindt Belgisch talent toekomstige doorgroeimogelijkheden en professionele ontwikkeling ook erg belangrijk. Heb je daar als bedrijf oog voor, dan vergroot dat de aantrekkingskracht op talent”. 

5 tips voor recruteerders

  1. Investeer in kanalen die mensen gebruiken om jobopportuniteiten te vinden.
     
  2. Bespreek tijdens je eerste contact met de kandidaat de meest relevante informatie. Kandidaten zijn vooral geïnteresseerd in de verantwoordelijkheden van de job, de reden waarom hij/zij werd gecontacteerd en de loonvoorwaarden.
     
  3. Werk samen met de HR-manager en het management om een goed jobinterview voor te bereiden. Kandidaten verwachten o.a. antwoorden te krijgen op business gerelateerde vragen, managers te kunnen spreken en voeling te krijgen met de bedrijfscultuur.
     
  4. Blijf voortdurend in contact met de kandidaten na afloop van het jobinterview.
     
  5. Focus op de meest doorslaggevende factoren zoals verloning, doorgroeimogelijkheden en de combinatie werk/vrije tijd wanneerje overweegt om de kandidaat een jobvoorstel te maken.