Naar verluidt is Google's co-founder Sergey Brin een van allereerste kopers van een Tesla Model X, maar toch kan hij niet wachten tot zelfrijdende auto's op onze planeet rondrijden. Brin verdedigde vurig de voordelen van zelfrijdende voertuigen in een interview. Hieronder zijn argumenten: 

Wil Google komaf maken met menselijke bestuurders? Ja.

Een Australische journalist vroeg Brin waarom Google zich mengde in de relatie tussen bestuurder en zijn wagen. "Hoe durven jullie deze relatie te ontwrichten?" vroeg de journalist. "Is Google's doel écht het elimineren van menselijke chauffeurs?"

"Ik heb zeker begrip voor mensen en de intieme relatie die ze soms met hun wagen kunnen hebben. Ik hou er zelf ook van om aan het stuur te zitten, zeker wanneer je op mooie plekken rijdt. Maar toch komen deze situatie maar heel zelden voor. Meestal staan we in de file, voor een rood licht, of rijden we door druk verkeer in de stad. Daarnaast komt het ook vaak voor dat we uren aan een stuk moeten rijden op een saaie snelweg of zijn we op zoek naar een parkeerplaats," zegt Brin.  

1,2 miljoen mensen sterven elk jaar in het verkeer

"Een ander gevaar, zijn ongevallen. Voor Google is veiligheid dé grootste prioriteit bij de creatie van een zelfrijdende wagen. Elk jaar sterven 1,2 miljoen mensen in het verkeer," zegt Brin. "Dat zijn 5 Boeing 737's die elke week crashen," voegde John Krafcik, de CEO van Google's zelfrijdende auto, eraan toe. 

Hier het verschil tussen wat een menselijke bestuurder ziet in een auto, en wat Google-software kan zien: 

De technologie achter zelfrijdende auto's

Sergey Brin verklaarde dat auto-fanaten altijd de nood zullen blijven voelen om zelf te kunnen rijden op prachtige wegen. Maar voorspelt dat bestuurders als ze de keuze krijgen voor het grootste deel van de tijd hun wagen zelf zullen laten rijden. "Het gaat een pak veiliger worden, niet alleen voor jou, maar ook voor anderen in het verkeer," zei Brin. 

Ondanks dat Google zelf een concept van een zelfrijdende auto heeft ontwikkeld is het niet van plan om zelf zelfrijdende auto's te gaan bouwen. Het gaat zich eerder toespitsen op het verkopen van haar software aan autobouwers. Volgens Brin zullen zelfrijdende auto's toch de mogelijkheid blijven behouden om manueel te sturen. 

"Deze technologie gaat het leven van een pak mensen positief beïnvloeden," zegt Brin. "Ik kijk uit naar het moment waarop we dit naar zoveel mogelijk mensen op de wereld kunnen uitrollen." 

Meer info: google.com/selfdrivingcar