Apps zoals Snapchat, Vine & Twitter groeiden gigantisch snel en haalden miljoenen gebruikers in no-time binnen. Toch kampen deze apps met een groot probleem: steeds meer mensen haken af. En het gaat snel. Kijk maar eens naar deze cijfers:
Het moeilijkste aan een app in de markt zetten lijkt vaak niet de groei te zijn, maar ook het behouden van het aantal actieve gebruikers. Volgens Quettra doen Snapchat, Vine, Twitter & Instagram het niet goed op dat vlak. Facebook & Blackberry Messenger slagen er dan weer beter in om gebruikers over lange termijn actief te houden.
Quettra ondersteunt app-ontwikkelaars door aan te geven hoeveel mensen hun apps niet langer gebruiken. Hun softwarecode is geïnstalleerd op meer dan 75 miljoen Android-smartphones (ongeveer 6% procent van het totaal aantal Android-smartphones in de wereld).
Volgens de data van Quettra waren 98 procent van de 52 miljoen Facebook-accounts die het traceerde, nog steeds actief na 90 dagen. Bij Twitter waren slechts bij 31 procent van de gebruikers nog actief na 90 dagen.
Quettra keek naar 19 populaire apps en toont in onderstaande grafiek welke apps er al dan niet in slagen om hun gebruikers op lange termijn actief te houden:
*Klik op de grafiek voor een grotere weergave:
bron: quettra.com / the information