Het is weekend! En wat smaakt dat eerste pintje dan lekker.. Iedereen op de werkvloer is blij en die vreugde mag best gedeeld worden. Muziek aan, computer uit en laat het weekend maar beginnen. Een drink aan het eind van de week kan ervoor zorgen dat je jouw buurman op kantoor van een hele andere kant leert kennen. Wat maakt zo’n vrijdagmiddagdrink zo belangrijk?
Wie zit er naast je?
Ken jij al je collega’s even goed? Waarschijnlijk niet. Voor de teamspirit is het goed als iedereen elkaar kent of in ieder geval meer van elkaar weet dan alleen de naam en zijn of haar functie. Leer je elkaar beter kennen, dan weet je met wie je dagelijks te maken hebt en wat je van elkaar kunt verwachten. Tijdens kantooruren zou je er bijvoorbeeld niet snel achter komen dat jij en je collega bepaalde interesses delen.
Veel ruis bij bedrijven ontstaat doordat het personeel elkaar eigenlijk niet zo goed kent. Collega’s gaan niet voor elkaar door het vuur en daardoor bestaat de kans dat iemand er de kantjes vanaf loopt. Door een vrijdagmiddagdrink verbetert de sfeer en word je team écht een team.
Business or pleasure
Tijdens een vrijdagmiddagdrink kan je het eens een keertje niét over werk hebben. Probeer dat dus ook zo min mogelijk te doen. Een borrel is het perfecte moment om ook de niet-zakelijke kant van je collega’s te ontdekken.
Wat het vaak goed doet, is een spelletje. Op sommige kantoren staan tafeltennis- of tafelvoetbaltafels. Een potje ping pong is dan een goede en sportieve manier om even te ontspannen en de strijd aan te gaan met je collega’s. Een beetje competitie op de werkvloer kan natuurlijk geen kwaad.
Daarnaast is het leuk om er eens op uit te gaan met z’n allen. Even weg van kantoor waar je toch al de hele week zit. Er zijn genoeg leuke dingen die de teamspirit goed doen. Wat dacht je van gezellig een kroeg induiken om het weekend in te luiden of samen een hapje eten? In goed overleg met het personeel kun je kiezen waar en op welke manier de vrijdagmiddagdrink wordt gevierd.
Intern beginnen is extern winnen
Uiteindelijk is de vrijdagmiddagborrel een vorm van interne communicatie. Je zou het dus als marketingtool kunnen zien. Tijdens het gezamenlijk vieren van het weekend ontstaat er een saamhorigheidsgevoel dat je bedrijf ten goede doet. Door de gezelligheid creëer je een wij-gevoel, en dat is precies het gevoel dat je nodig hebt om je werknemers zich naar de kernwaarden te laten gedragen.
De vrijdagmiddagdrink zou je dus zeker kunnen inzetten als internal branding. Bij deze marketingtechniek geldt: intern beginnen is extern winnen. Als binnen de organisatie alles in orde is, dan zie je dat aan de resultaten terug. Het is een feit dat bedrijven met een goede interne sfeer beter presteren dan bedrijven waar het contact tussen werknemers enkel en alleen formeel blijft.
We kunnen concluderen dat de vrijdagmiddagborrel een hoop op kan leveren. De voorbereiding mag je best serieus nemen, dat zullen de werknemers ook zeker waarderen. Uiteindelijk is het een win-win situatie en zal de sfeer top zijn.