foto: shutterstock.com
Anno 2015 wordt er binnen de SEO-wereld veel gesproken over het belang van ‘kwalitatieve’ content en gebruiksvriendelijkheid voor bezoekers. Je doelgroep oplossingen aanreiken en een uitzonderlijke gebruikservaring bieden, moeten de hoekstenen zijn van je SEO-strategie. Het tijdperk van ‘zoekmachine optimalisatie’ in de letterlijke zin lijkt daarmee meer en meer achter ons te liggen. Iedereen zet in op kwalitatieve content en een excellente gebruikservaring. Die twee elementen dekken echter niet de hele lading.
Alleen content zal je niet redden
Onlangs deed het artikel van Jayson Demers heel wat stof opwaaien binnen de SEO-rangen. Het artikel liet uitschijnen dat je tegenwoordig (bijna) geen technische kennis nodig hebt om te scoren in zoekmachines. Akkoord, Demers haalde een paar correcte punten aan.
Het is inderdaad zo dat je geen pure IT’er moet zijn of kennis moet hebben van technische manipulaties om succesvol aan SEO te doen. Door het gebruiksgemak & de SEO-vriendelijkheid van bestaande CMS-systemen, zoals bijvoorbeeld WordPress, Magento & Drupal, vallen bepaalde (technische) struikelblokken weg.
Echter zal enkel de kwaliteit van je content je niet beter doen scoren. Als morgen je concurrent ook actief inzet op de creatie van content die naadloos aansluit bij de noden of verwachtingen van je doelgroep, verlies je het competitief voordeel waar je zo sterk op inzette. Uiteraard blijft het een zeer belangrijke pijler binnen je online marketing strategie. Maar vermijd dat je het overzicht verliest en SEO gaat vereenvoudigen tot “de creatie van kwalitatieve content”.
Zoekmachines blijven machines
Wat volgens mij een belangrijk uitgangspunt moet blijven, is het feit dat zoekmachines steeds machines blijven. Het klopt dat zoekmachines er in de loop der jaren zijn in geslaagd om zoekopdrachten van gebruikers beter en efficiënter te begrijpen - en zo dicht mogelijk aan te leunen bij menselijk gedrag - maar het blijft natuurlijk een benadering.
Door tal van algoritmewijzigingen mogen de resultaten van bijvoorbeeld Google en Bing dan steeds dichter aanleunen bij het probleem of de intentie van de gebruiker - ook technische finesse blijft een essentieel signaal in het rankingproces.
Blijf sleutelen aan je techniek
Kortom, let dat je altijd een evenwicht nastreeft tussen de verschillende elementen. Content is daar inderdaad één van, maar ook de technische aspecten blijven belangrijk.
Meer zelfs: ik ben er van overtuigd dat techniek belangrijker is dan ooit tevoren.
De vereisten om je organische posities te behouden worden steeds strenger, waardoor je moet zorgen dat niet alleen je content nauwer aansluit bij de verwachtingen, maar ook de techniek van je platform. Begrijp wat er technisch kan misgaan op je website:
- Waarom worden bepaalde pagina’s niet geïndexeerd door de zoekmachines?
- Waarom scoren je pagina’s voor mobiele toestellen betrekkelijk slechter?
- Hoe gedragen bezoekers zich op je website?
- En heb je de canonicals juist ingesteld?
Allemaal voorbeelden van technische aandachtspunten die ook voor jouw website het verschil kunnen maken.
En als we dan nóg technischer uit de hoek willen komen, dan mag het belang van de snelheid van je website en de laadtijd van je pagina’s zeker niet uit het oog verloren worden… Sitesnelheidoptimalisatie is bijvoorbeeld een wereldje op zich. Denk maar aan de denkoefeningen om de serverlatentie tot het minimum te beperken, optimaal gebruik van caching of het gebruik van verschillende afbeeldingsgroottes.
Bekijk het zo: waar kwalitatieve content de ‘schat’ mag voorstellen, is het technische SEO-luik niet minder dan de poorten tot de schat. Die schat mag dan nog zo waardevol zijn; met gesloten poorten zal niemand de schat kunnen ontdekken.
Het volledige potentieel van kwalitatieve, relevante content kan pas ontsluierd worden met de broodnodige technische SEO ondersteuning die achter de schermen geschuild gaat.
SEO blijft met andere woorden nog steeds aan belang winnen. Ook in deze context kan technische SEO net die ruimte bieden om je te differentiëren van de talloze partijen die zich focussen op enkel de ‘schat’ te voorzien, zonder aandacht te besteden aan de toegangspoorten ervan…