Facebook is van plan om de online nieuwssector grondig door elkaar te schudden door het plaatsen van 'instant articles' op Facebook. Uitgevers worden voortaan gevraagd om hun artikels rechtstreeks op het sociale netwerk te zetten. In ruil krijgen uitgevers meer reclame-inkomsten én kan de consument een nieuwsartikel tot 10 x sneller inladen via hun mobiel apparaat. Vandaag lanceert Facebook de eerste test-artikels.
Betere Mobiele Leeservaring
Instant Articles hebben als bedoeling om lezers een aanzienlijk betere mobiele leeservaring te bieden als ze nieuwsartikels lezen via Facbook. De laadtijd van artikels zou immers dramatisch verkleinen. Volgens Facebook duurt het nu gemiddeld 8 seconden om een nieuwsartikel mobiel in te laden, indien artikels rechtstreeks op Facebook gepost worden, zou dat 10 x sneller gaan.
Naast het verbeteren van laadtijden wordt de leeservaring ook drastisch verbeterd met de toevoeging van enkele interactieve eigenschappen. Zo wordt het makkelijk om in te zoomen op foto's, filmpjes of audio fragmenten af te spelen of interactieve kaarten te raadplegen. Daarnaast kan je ook reageren op artikels vanuit Facebook.
Uitgevers zullen de mogelijkheid hebben om zelf te bepalen hoe ze geld willen verdienen met artikels op Facebook. Zo kunnen ze zelfs ads publiceren in hun artikels (waarvan ze de inkomsten zelf houden) of kunnen uitgevers ervoor kiezen om Facebook zelf passende ads te laten kiezen. Volgens Facebook zullen uitgevers ook uitgebreide analyse mogelijkheden krijgen via comScore of andere analytics-tools.
Momenteel werkt Facebook al samen met 9 uitgevers om Instant Articles te gaan testen. Facebook is van plan om in de komende maanden nog meer uitgevers toe te voegen. Wanneer deze feature naar België komt is nog niet geweten.
bron: media.facebook.com
Update: The Verge maakte een reportage over Instant Articles. Hieronder kan je die bekijken: