Organisaties beschikken over meer data dan ooit. Data is gold, right? Data levert uiteindelijk essentiële inzichten in het gedrag van klanten. Deze data wordt getracked dankzij digitale marketing platformen en bovendien genereren deze ook data. Wanneer de tracking is opgezet, is het tijd voor data analyse. Maar is data automatisch ook goud? Niet altijd...
Data is zilver, inzichten zijn goud
Het is immers pas door in die data te duiken en verbanden te leggen, dat betekenisvolle inzichten boven komen drijven. Het is zaak om de kennis die hieruit voortkomt om te zetten in actie.
Daarom is data niet het nieuwe goud. Data is zilver, inzichten zijn goud. Inzichten in het gedrag van de klant laten marketeers toe om betere (data-driven) beslissingen te maken die dan weer een competitief voordeel opleveren.
Wat verwacht jouw klant?
Het doel van de data tracking van websites is vaak:
- Uitzoeken hoe de site wordt gebruikt.
- Deze inzichten gebruiken voor de verdere optimalisatie van de performantie van de website.
- Beter aan de verwachtingen van de bezoekers voldoen.
Afhankelijk van het gebruikte device, houd je best rekening met verschillende aspecten:
It has to make sense
Personalisatie is key voor een succesvol project. Het engagement van de klant met een merk start hier. Toon bijvoorbeeld geen product of dienst die een bezoeker reeds heeft gekocht. Dit opnieuw tonen is noch logisch, noch relevant.
Mobile moments zijn micro moments
Mobiele gebruikers hebben de neiging minder content te consumeren en blijven minder lang op websites in vergelijking met desktop bezoekers. Elk miniem moment is een opportuniteit voor een merk om de beslissing en voorkeuren van de bezoeker te beïnvloeden. Tijdens deze momenten moeten consumenten begeleid worden en willen ze informatie krijgen die voor hen relevant is. De kansen die organisaties hebben om hun klanten te ‘engagen’ liggen voor het grijpen.
User journeys zijn kort en divers
User journeys zijn kort. Ongeacht het type device. Bezoekers lezen geen pagina’s, ze scannen ze. De meeste gebruikers bezoeken slechts enkele pagina’s en verlaten dan de website. Daarom is het van belang om de content op deze pagina’s altijd relevant te maken.
Het belang van de ‘fold’
Belangrijke content en calls-to- action moeten boven de ‘fold’ getoond worden. Deze startpunten scheppen verwachtingen voor gerelateerde content onder de ‘fold’. Als de eerste indruk niet in lijn is met de verwachtingen van de bezoekers is het zeer onwaarschijnlijk dat hij of zij verder zal blijven surfen.
Deze inzichten helpen om het gedrag van klanten beter te begrijpen, aan hun verwachtingen te voldoen dankzij performantie optimalisatie of A/B testing en uiteindelijk te leiden naar customer engagement.
Adaptive Design
Conclusie: een website moet ‘adaptive’ zijn. Gebaseerd op de context (device, locatie, entry page, history, aankopen, …) van de gebruiker past een website zich in real-time aan om deze noden beter te beantwoorden. Dat is de enige manier om van een klant een echte fan te maken en hem of haar te doen engagen met een merk. Succes!