Bron foto: Shutterstock

De Vlaamse lokale besturen lopen serieus achter wanneer het op social media aankomt. Naar schatting zou Nederland ons tot twee jaar vooruit zijn. Veel lokale besturen, zoals steden, gemeentes en politiezones, benutten social media niet ten volle en ervaren nog altijd drempels. Toch is er een lichtpuntje: ze experimenteren wel alsmaar meer met nieuwkomers zoals Snapchat.

Lokale besturen moeten dringend hun aanpak op social media verbeteren, dat blijkt uit een onderzoek van Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en socialemediaburo.be. Daar werden bijna 200 van die besturen gevraagd naar hun activiteit op social media. Ook werden de activiteiten op Facebook en Twitter van diverse besturen gemeten. En die resultaten brengen heel wat aan het licht.

Weinig interactie en webcare

Zo hebben bijna alle Nederlandse gemeenten een Twitteraccount. In Vlaanderen komen we amper aan 65%. Veel van die Vlaamse accounts hebben daar de neiging om Twitter in te zetten als extra ‘zendkanaal’. Bij grotere steden valt er gelukkig wél al meer interactie en webcare te bespeuren.

Gelukkig scoren we op Facebook een tikkeltje beter. Daar vinden we al 90% van die gemeenten terug. Maar ook hier bespeuren we weinig interactie. De cijfers van nu lopen haast gelijk met die van Nederland twee jaar geleden: wel aanwezig op Twitter en Facebook, maar vooral nog ontdekkend en als online zendkanaal.

Grafieken social media

Experimenteren met Snapchat en co

Wat wel verrassend blijkt, is dat ruim een op tien op Snapchat terug te vinden is. Ook Instagram en WhatsApp zijn in trek. Lokale besturen experimenteren er volop mee. Snapchat en Instagram zijn vooral populair om aan citymarketing te doen en om user generated content mee te verzamelen en delen. WhatsApp dient dan weer als extra dienstverleningskanaal en om in kleine groep, zoals een buurtnetwerk, mee te communiceren.

Grafieken

De grootste drempels om met social media om te gaan? Geen voeling ermee hebben, tijdsgebrek en onvoldoende budget houden die lokalen besturen nog te vaak tegen om volop voor social media te gaan. Ook is er schrik voor negatieve reacties. Toch geeft bijna zeven op tien aan om in 2017 méér in te zetten op social media.

Kortom, social media is geen vreemd wezen meer, maar enthousiaste, digitale rebellen zijn meer dan nodig binnen de overheid. Enkel zo kunnen we Nederland bijbenen en misschien zelfs overtroeven!

Het hele onderzoek lezen? Ga naar tiny.cc/onderzoekoverheid