E-commerce was nooit zo groot. Zowel bedrijven die uitsluitend online verkopen, maar ook traditionele spelers, plukken er tegenwoordig de vruchten van. De huidige populariteit kondigt dan ook het einde van de tweede "e-commerce boom" aan. Een blik op de toekomst van e-commerce:
Het einde van de tweede 'e-commerce boom'
De huidige populariteit van e-commerce kondigt meteen het einde van de tweede 'e-commerce boom' aan. De eerste fase van e-commerce kan gezien worden als de prille fase, waar goederen online besteld konden worden, en waar de dienst na verkoop vrij minimaal was. Deze periode ligt nu mijlenver achter ons.
In de tweede groeifase van e-commerce is er een shift naar een betere dienst na verkoop, betere informatieverstrekking rond producten en een uitmuntende levering aan huis. Daarenboven is de klantenervaring tegenwoordig zo goed als perfect. En kan je zonder veel problemen goederen terugsturen of de webshop contacteren indien je vragen hebt.
De derde fase van e-commerce: de combinatie van content & commerce
Als je nu rondkijkt, zal je enkele webshops ontdekken die al tot de volgende generatie behoren. De derde fase van e-commerce combineert naadloos content én commerce.
Enkele maanden geleden, bracht ik samen met een groep ondernemers een bezoek aan Youku Tudou in Shanghai. Het is een platform dat in onze contreien amper bekend is, maar op de Chinese markt een grote rol spelen. Youku Tudou kan je waarschijnlijk het best omschrijven als een combinatie van YouTube (user-generated content) en Netflix (Streaming van uiterst kwalitatieve content).
Enkele dagen voor ons bezoek aan het bedrijf, was het net overgenomen door e-commerce gigant Alibaba voor meer dan 3 miljard dollar. Op het eerste zicht hadden we niet door waarom Alibaba deze content speler zou graag wou kopen. Maar na een tijdje werd het zo klaar als pompwater. Het antwoord is samen te vatten in één woord: data.
Als de shopping data van Alibaba gecombineerd wordt met de content data van Youku Tudou, krijg je een enorm sterke wisselwerking. Het zou hetzelfde zijn als Amazon en YouTube data zouden uitwisselen met elkaar.
Deze bedrijven hebben de data én de technologie in huis om video's te personaliseren op basis van jouw voorkeuren. Als een geïnteresseerde koper doorheen de Alibaba site surft en op zoek is naar een smartphone, is de kans dat acteurs - die te zien zijn in content van Youku Tudou - de smartphone gebruiken waarin jij geïntereseerd bent. Andere consumenten krijgen dan weer andere toestellen te zien waarin zij mogelijk geïnteresseerd zijn.
De drankjes die gedronken worden door de coaches van The Voice worden aangepast zodat ze overeenkomen met het consumentenpatroon van elke individuele kijker. Je kan de producten aanklikken en een uur later worden ze aan je voordeur geleverd. Het was nog nooit zo duidelijk: de combinatie tussen content en commerce is ijzersterk.
Niet alleen China, maar ook Europa
Grote digitale superbedrijven zijn niet de enige die op deze strategie broeden. Recent kregen we een uitnodiging van OneFootball in Berlijn, de makers van de meest populaire voetbal-app ter wereld. Het is een klein, maar extreem slim bedrijf.
OneFootball kent de favoriete club van élke gebruiker. En wanneer iemands favoriete speler scoort, wordt een truitje van deze speler te koop aangeboden - soms direct nadat een goal wordt gemaakt.
Daarnaast sloot het bedrijf een deal met Heineken. Iedereen weet dat de meeste voetbalfans graag een biertje drinken tijdens de match. Maar het zou wel eens kunnen dat je geen bier in huis hebt.
Dus: als je de OneFootball app opent bij de start van een Champions League match, kan je een six-pack bier kopen door simpelweg op één knop te klikken. De flesjes worden binnen de 30 minuten geleverd zodat je tijdens de match toch kan genieten van een koud biertje.
De dienst werd getest in één specifieke wijk in Berlijn. Deze test zorgde ervoor dat maar liefst 3000 six-packs bier geleverd werden. Een ander voorbeeld over hoe de combinatie van content en commerce binnen enkele jaren de normaalste zaak van de wereld is.
Daarnaast wordt mobile steeds belangrijker in het verkoopproces. Toch heeft zo goed als niemand een e-commerce app op zijn smartphone staan om goederen te kopen. Het grote publiek zal e-commerce gebruiken in een andere context, of een andere locatie, dan waar we gewend waren om een verkoop af te sluiten.
Eindelijk zal de mogelijkheid bestaan om de juiste technologie en data aan elkaar te koppelen zodat consumenten benaderd kunnen worden op een uiterst persoonlijke manier. Dit wordt de derde en boeiende fase in de ontwikkeling van e-commerce.
Dit artikel verscheen eerst op stevenvanbelleghem.com