foto: shutterstock.com
Dat Twitter binnenkort overgekocht wordt, lijkt in de sterren staan geschreven. De vraag is echter aan wie? Een bedrijf dat over een advertentienetwerk beschikt (zoals Google) lijkt een logische zet, maar toch zijn er ook andere kapers op de kust. Zo worden ook Disney en Salesforce genoemd als mogelijke kopers. Als de geruchten kloppen, wat zou dat dan betekenen voor Twitter?
De tien jaar durende identiteitscrisis
Twitter - intussen 10 jaar oud - worstelt met het vinden van haar eigen identiteit. Het is een advertentienetwerk, een micro-blog en een plaats waar sportfanaten met passie discussiëren. Omdat er geen duidelijke richting wordt gekozen, is het voor het bedrijf ook moeilijk om een winstgevend businessmodel voor te leggen. Daarenboven botst Twitter op haar plafond en zit het aantal maandelijkse gebruikers al een tijdje in dalende lijn.
Hét moment waarop andere bedrijven hun kans ruiken en ook hét moment waarop Twitter wel eens grondig zou kunnen veranderen door een overname. Maar in welke vormen zou Twitter verder leven als het door Google, Disney of Salesforce zou worden overgenomen? Een overzicht van de mogelijkheden:
Salesforce?
Salesforce - gespecialiseerd in cloud-gebaseerde software voor sales en marketing - is vooral B2B gericht. Het zou dus niet mogen verbazen dat Twitter ook die richting uitgaat indien Salesforce het aan het langste eind trekt. Het zou goed kunnen dat Twitter in dat geval wordt ingezet om te analyseren welk sentiment rond bepaalde merken en topics leven in de markt. Daarnaast zou Twitter ook kunnen worden uitgebouwd als platform met een focus op klantenrelaties.
Foto: Salesforce CEO Marc Benioff
Een andere optie is dat Twitter gebruikt zou worden als bron voor Einstein, de AI-technologie van Salesforce. Via Einstein zou Salesforce immers in staat zijn om pakken Twitterdata te verwerken tot hapklare inzichten voor bedrijven. Zo zouden bedrijven via deze analyse kunnen zien met welke aspecten klanten het vaakst problemen hebben, of meten wat mensen denken over bepaalde topics of merken.
Google?
Foto: Google CEO Sundar Pichai
De meest logische stap - volgens ons - is dat Twitter overgenomen wordt door een advertentiespeler zoals Google, Microsoft of Facebook. Twitter zou perfect een kanaal kunnen worden waar binnenkort ook Google Ads te zien zijn. Dat gebeurde al eerder met YouTube (dat overgekocht werd door Google), en met Instagram en WhatsApp (die overgekocht werden door Facebook). Google zou Twitter naadloos kunnen aansluiten op haar bestaande advertentienetwerk. Daarnaast zou Google ook Twitter's probleem van het aantrekken van nieuwe gebruikers snel kunnen oplossen. Ook zou het Google ook kunnen helpen om opnieuw een sociaal netwerk te lanceren nadat Google+ op een sisser eindigde.
Het zou een prachtige zet zijn voor Google, en een logische zet voor Twitter.
Alleen is er wel een groot probleem voor Google: Europa. Volgens de strenge Europese mededingingsregels zou het immers zeer moeilijk worden om zo'n overname goedgekeurd te krijgen door de Europese instanties. Google heeft in Europa momenteel al twee antitrust-cases lopen en dreigt nu al zware boetes te moeten betalen voor oneerlijke concurrentiepraktijken. Het marktaandeel dat Google in Europa heeft, is immers zo hoog dat Google in Europa zich niet veel extra's kan permiteren. Nochthans is de letter T wél vrij in Google's nieuwe Alphabet-structuur ;)
Disney?
Foto: Disney CEO Bob Iger
Deze week gingen de geruchten de ronde dat Disney een bod voorbereid op Twitter. Inderdaad, wat zou de maker van kinder- en entertainmentfilms nu moeten met een sociaal netwerk? We snappen je verwarring. Maar wat als je weet dat Disney eigenaar is van sportzender ESPN? Verander je dan van gedachten?
Nee? Zegt het je nog niets? We helpen je op weg:
Mediabedrijven zijn al een tijdje op zoek naar manieren om consumenten mobiel te bereiken. Twitter - dat mobiel ingebakken heeft in haar DNA - zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Een ander interessant feit is dat Twitter en de Amerikaanse NFL onlangs experimenteerden met een nieuwe vorm van "social tv kijken". Zo werden wedstrijden van de Amerikaanse Football-league live uitgezonden op Twitter. Het resultaat: duizenden lyrische fans die maar niet genoeg konden krijgen van deze nieuwe manier van TV kijken. Verschillende media noemden het een shift 'van second screen naar first screen'.
Als je daarnaast weet dat Twitter-CEO Jack Dorsey ook mee in het bestuur zit van Disney, lijkt het nog niet zo gek dat een mediabedrijf zoals Disney overuigd is om deze stap te zetten.
Wat denk jij? Wie is volgens jou dé geschikte match om Twitter te kopen?