Bron foto: Betakit.com

Heel wat retailers en ondernemingen met verschillende fysieke winkellocaties zijn op zoek naar nieuwe manieren om meer bezoekers naar hun winkels te lokken. Lokale billboards, promoties en advertenties worden hier vaak voor ingezet. Maar met de digitalisering komen er ook steeds meer nieuwe alternatieven. Zo biedt Waze ook enkele mogelijkheden aan adverteerders aan om  hyper locaal aanwezig te zijn.

Waze kort uitgelegd

Waze is een navigatie-applicatie, overgekocht door Google, die bestuurders helpt om de beste route van punt A naar punt B te vinden. De grote Waze-community  bestaat uit chauffeurs die elkaar helpen door real-time verkeersinformatie te delen zoals ongelukken, files, politiecontroles, wegenwerken,.. zodat iedereen tijd wint.

Waze heeft maandelijks 10 miljoen actieve gebruikers in Europa waaronder 200.000 in België. Gemiddeld spenderen deze gebruikers 8 uur per maand in de applicatie en rijden ze 400 kilometer per maand.

Advertenties in Waze

Waze biedt ook mogelijkheden voor adverteerders. Zo zijn er verschillende advertentieformaten beschikbaar in de app.

  • Pin

De pin is een klein icoontje met jouw logo op de kaart waarmee je de locatie van uw winkel kunt claimen. Iedereen die navigeert in de buurt van jouw winkelpunt zal jouw pin kunnen zien op de navigatiekaart. Interessant voor branding en awareness doelstellingen.

  • Pin-click

Bij interesse kunnen de chauffeurs op de pin klikken waarbij er zich een extra menu uitrolt. Hier zien ze een visual met eventueel een promotie die op dat moment in jouw winkel loopt. Verder is er nog een informatieknop en een call-to-action-knop ‘Rijd Er Heen’ beschikbaar.

Wanneer men op de informatieknop drukt, verschijnt er een nieuwe pagina met heel wat extra informatie zoals openingsuren, telefoonnummer, een link naar je mobiele website, enzovoort. Verder is er nog de mogelijkheid om de winkellocatie toe te voegen aan favorieten, te delen of naar deze locatie te navigeren.

  • Takeover

Een takeover is een pop-up die verschijnt met een visual en een call-to-action wanneer de applicatie opmerkt dat het voertuig minstens 5 seconden stil staat. Per rit kunnen deze digitale billboards slechts maximaal 4x verschijnen. De userflow is dezelfde zoals bij de pin-click. De gebruikers krijgen de mogelijkheid om meer informatie te krijgen of om naar het winkelpunt te navigeren. 

  • Search

Verder is het ook mogelijk om aanwezig te zijn met een advertentie, bestaande uit je logo & adres, bij een relevante zoekopdracht.

Andere targeting opties

Daarnaast zijn er nog heel wat targeting opties beschikbaar. Zo is het mogelijk om verschillende advertenties te tonen afhankelijk van weeromstandigheden. Op warme, zonnige dagen kan je eventueel communiceren over je ijsjes assortiment terwijl je op bewolkte dagen eerder voeding of andere producten in de kijker wil plaatsen. Ook het moment van de dag dat je aanwezig bent kan een bewuste keuze zijn.

Misschien is het minder interessant om buiten jouw openingsuren te adverteren. Al deze en andere targeting opties kunnen extra context aan jouw campagne geven en bijdragen tot uitstekende resultaten.

Maar de sterkte van Waze-ads is het feit dat je hyperlocaal aanwezig kan zijn met digitale billboards waarbij je zowel awareness als perfomance doelstellingen kan realiseren.