Foto: news18.com
De meesten onder ons hebben de hype van Virtual Reality systemen zoals de Oculus Rift, Gear VR, Vive en PlayStation VR van dichtbij meegemaakt. Men zou voor minder beginnen te geloven dat VR zéér binnenkort de kern wordt van de entertainmentsector. Maar met de massieve opkomst van Pokémon Go, geloven steeds meer analisten dat Augmented Reality (AR) 3 keer zo groot wordt.
Mijlpaal in AR
Pokémon Go, de hit van Nintendo en Niantic Labs, haalde in amper een week tijd het succes van Twitter op Android-toestellen. Er worden massaal events georganiseerd om in groep 'op Pokémon jacht te gaan', waarmee de app een van de grootste mijlpalen is voor AR (de technologie waarbij een virtuele laag wordt toegevoegd aan de realiteit, meestal via mobiele toestellen). Ja, het succes van de Pokémon Go app steekt met kop en schouders uit boven eender welke consumentgerichte VR-app.
Diegenen die bleven beweren dat de applicatie waarschijnlijk na een week een stille dood zou sterven, zijn er alvast aan voor de moeite. Vorige week nog was de eerste Belgische Pokémon Go consultant een feit, waarmee de (vermeende) hype ook de professionele wereld kan veranderen.
Opvallend is wel dat de technologie achter Pokémon Go eigenlijk al gebruikt werd voor Ingress, een andere AR game van Niantic. Dit locatiegebaseerd spel haalde weinig faam, en de reden is nu duidelijker dan ooit. Door de technologie van Ingress te koppelen aan Pokémon, een spel - voor sommigen zelfs een levenswijze - dat jaren geleden heel wat harten veroverde, bedien je plots een veel grotere markt.
Julian Reyes, VR designer en producer bij Amerikaans mediabedrijf Fusion, heeft het zelfs over een 'succesrecept'. "Ingress miste dat 'emotionele generatieingrediënt", zegt hij. "Door het technologische aspect te koppelen aan het nostalgische, kun je niets anders verwachten dan een gigantisch succes."
Hinkt VR dan écht achterop?
Toch hoeft de forse opkomst van AR niet de ondergang van VR te betekenen. "Ik zie het als een gigantische vooruitgang voor interactieve ervaringen in het algemeen", stelt Reyes. "Beeld je dit even in: je speelt Pokémon Go met een coole VR-headset, waarbij je Charmander achterna gaat in een park via de AR-technologie. VR en AR kunnen elkaar dus perfect aanvullen, daarom denk ik dat we ons niet mogen focussen op 'de concurrentie tussen de twee'."
Tim Merel, oprichter en CEO van Digi-Capital, deelt die mening. Toch voorspelde zijn bedrijf eerder dat AR in 2020 een marktwaarde zou hebben van 90 miljard dollar, terwijl de VR-markt zou moeten afklokken op een 30 miljard. "Het succes van Pokémon Go is een gigantische step in de richting van mainstreamsucces voor zowel AR als VR", aldus de man. "Het is fantastisch dat het spel AR en VR inburgert in onze maatschappij, en dat allemaal via een geliefd merk zoals dat van Pokémon Go. Ik denk dat we daar iets mee moeten doen, in plaats van te kijken welke technologie aan het langste eind trekt."
Anderzijds moeten we een kat nog steeds een kat noemen. Om een complete VR-ervaring te genieten, moet je vandaag de dag al investeren in deftige hardware die honderden euro's kosten. Een app zoals Pokémon Go, gratis te downloaden en te gebruiken op iOS en Android, maakt AR toegankelijk en bereikbaar voor eender wie. Resultaat: we beginnen te beseffen dat AR heus niet zo 'onmogelijk' of 'ver van ons bed' is als we dachten. En daarmee heeft AR wél een streepje voor op VR, natuurlijk.
En Snapchat dan?
Wie Pokémon Go de hemel inprijst omdat het de allereerste applicatie is die AR beschikbaar maakt voor het grote publiek, moet even met de beide voeten op de grond worden geplaatst. Reyes: "Miljoenen gebruikers hebben al geëxperimenteerd met de AR-filters van Snapchat. We hebben allemaal al een foto gekregen van die ene vriend met hondenoren, toch?"
De les die we daar uit kunnen trekken, is dat noch AR, noch VR de winnende partij is. Het zijn de platformen die Pokémon Go mogelijk maken, als enabler voor nieuw en vooral mainstream succes.
Bron: FastCompany