Er is iets buitengewoons aan de gang in de wereld. En je zal het enkel beseffen als je jezelf bevrijdt van de normen die de maatschappij je oplegt. Pas dan kan je de wereld bekijken vanuit een ander perspectief: datgene waarbij alles aan het veranderen is en waarvoor de meeste mensen blind zijn. Hieronder demonstreer ik 8 keerpunten die de verandering van de huidige wereld markeren. Ze zijn een vertaling van Gustavo Tanaka, een Zuid-Amerikaans auteur en ondernemer die met een nieuw model een nieuw systeem wil creëren. En zo ook een nieuwe economie.
Iedereen hekelt de arbeidsmarkt
Intussen hebben we de professionele grenzen al lang overschreden. Sommigen van ons beseffen goed genoeg dat ze verstikt raken in hun professionele carrière, ook al hebben ze een of andere prestigieuze functietitel bij een gerenommeerd bedrijf. Het gebrek aan toekomstperspectief duwt ons collectief kopje onder, maar het lijkt alsof we er eindelijk niet langer genoegen mee nemen.
Kijk eens om je heen: iedereen zoekt een uitweg. Hoeveel mensen zetten eindelijk de stap naar ondernemerschap? Is het stijgend aantal mensen die een sabbatjaar nemen niet té frappant om als toeval te bestempelen? Om nog maar te zwijgen over de burn-outs en werkgerelateerde depressies.
Ook het ondernemerschapsmodel verandert
De afgelopen 3 jaar alleen al hebben startende ondernemers hun garages massaal omgetoverd tot kantoorruimtes. Daar spuwde men nieuwe, disruptieve ideeën die niet veel later miljoenbedrijven werden. Maar ondernemerschap en start-ups waren te lang gestoeld op het vinden van een investeerder. Geld ophalen was voor oprichters vergelijkbaar met het WK winnen.
Maar kraaiden we niet te vroeg victorie wanneer we een grote som hadden getankt? Want na de grote glorie werden oprichters geconfronteerd met de harde realiteit, en werden ze opnieuw werknemers van hun eigen start-up. In België zien we dat fenomeen nog steeds her en der opduiken: we omarmen de kribbel van de investeerder, maar eigenlijk draait alles om geld en amper om het delen van het doel dat het bedrijf in kwestie beoogt. En wanneer het financiële aspect de enige drijfveer wordt van je bedrijf, dan raak je in de problemen. De reeds lijvige lijst met start-ups die de dieperik instortten vanwege de foute beslissingen die daardoor werden gemaakt, wordt almaar langer.
De drang om impact te maken moeten we dus niet per se vanuit schitterende ogen met dollartekens bekijken. Een nieuwe aanpak is nodig. Sommige bedrijven zijn er al mee bezig. Gelukkig maar.
Samenwerkingen schieten uit de grond
We hebben het punt bereikt waarop de meesten beseffen dat het zinloos is om de dingen in hun eentje aan te pakken. Alsof de bevolking is ontwaakt uit de illusie van het gezegde ‘ieder voor zich'.
Maar dit kan nog beter. Als je erover nadenkt, weet je dat het nergens op slaat: met 7 miljard bewonen we dezelfde planeet, maar we zijn zo hard uit elkaar gegroeid dat het lijkt alsof we op afzonderlijke eilandjes leven. Niemand wordt er beter van door de rug toe te keren aan een bepaalde groep mensen vanwege hun afkomst, geloof en politieke visie.
Beterschap is niet langer een droom - maar daadwerkelijk in zicht, de deeleconomie heeft voorzichtig voet aan wal gezet in ons land en stuurt ons hoe langer hoe meer in de juiste richting. De richting van samenwerken.
We erkennen de rol van het internet
Het internet is een multi-dimensioneel verschijnsel waarvan we stilaan de rol beginnen in te zien. Fantastisch: het heeft deuren geopend, barrières gebroken, hulp geboden, samenwerkingen gestimuleerd en hokjesdenken gedeeltelijk de kiem in gesmoord.
Maar wat er écht is veranderd, is de prominente massacontrole. Die gigantische nieuwsorganen delen niet meer de lakens uit, want hun nieuws vinden we ook op andere kanalen terug. Tijdens de aanslagen in Brussel kon je de meest recente updates raadplegen op Reddit en Twitter, inclusief die van mensen die troost bij elkaar zochten en onderdak of vervoer aanboden. Online gaan we op zoek naar wat we willen vinden. We creëren een band met diegenen waarmee we ons identificeren. Wanneer we maar willen.
Het calimerogevoel van sommige mensen maakt plaats voor een stem die mag worden gehoord. Anonimiteit wordt erkenning. Misschien vraagt dat ook wel om een ander systeem.
Massaconsumptie krijgt een deuk
Ieder van ons is al gemanipuleerd geweest tot op het bot om zoveel mogelijk te consumeren. Tenslotte hoor je er pas bij als je de nieuwste iPhone hebt, een Tesla bezit, bergen schoenen koopt en alle andere zaken waarmee we de innerlijke leegte willen vullen.
De Amerikanen vervangen consumerism zelfs al door lowsumerism, een term die duidt op bewust koopgedrag. En bewust koopgedrag verkrijg je door zelfbewustzijn.
Dat groeiend besef dat we al die spullen en vernuftigheden niet eens nodig hebben maakt velen onder ons hoopvol. Inclusief mezelf.
Gezonde en organische voeding worden belangrijker
Kun jij je nog inbeelden dat je voeding kocht enkel en alleen omdat het een zoete of hartige smaak had? Waarom accepteren we zoiets? Waarom zijn we niet strenger? De hype van gezonde, vetarme en organische voeding is alom tegenwoordig, maar we worden er wel beter van.
Wat dit precies te maken heeft met onze economie? Alles, eigenlijk. Voedingproductie is een fundamenteel begrip van onze maatschappij. Als we onze mentaliteit aanpassen, net zoals onze voedingsgewoonten en de manier waarop we voeding consumeren, zijn bedrijven wel verplicht hun aanbod aan te passen.
Op die manier komt de vergeten boer terug van weggeweest. En raakt Jan Modaal terug gemotiveerd om radijzen te laten groeien in zijn tuin.
Die omwenteling hervormt de volledige economie.
Spiritueel denken neemt toe
Hoeveel vrienden, kennissen of familieleden van jou beoefenen yoga? Mediteren ze ook? De kans is groot dat zij daar 10 jaar geleden absoluut niet mee bezig waren.
Spiritualiteit was vroeger enkel een esoterische traditie, voorbestemd voor dat rare volk in de straat. Ook die denktrant lijkt hoe langer hoe meer verleden tijd te zijn. Veel mensen beseffen dat onze bewuste geest niet volstaat om alles te begrijpen. Bedrijven beginnen logischerwijs meditatie aan te bieden voor hun werknemers. Zelfs sommige scholen zijn ermee van start gegaan.
Opleiding krijgt een andere dimensie
Wie heeft in godsnaam die huidige leerprogramma’s samengesteld? Waar haalt die persoon het recht vandaag om te bepalen wat ik als student moet weten? Waarom wordt ons een beperkt deel van de geschiedenis aangeleerd? Wie bepaalt dat ik een uniform moet dragen en bepaalde gedragscodes moet naleven? Ik kan wel uren doorgaan met dergelijke vragen. Het schoolmodel was lang gebaseerd op een systeem dat al lang voorbijgestreefd is. Het duwt schoolgangers in een dwangbuis, en we komen er weer uit als eenheidsworsten die blindelings de maatschappij volgen.
Dat hoort niet zo, beginnen we geleidelijk aan te beseffen. Thuisonderwijs is niet zozeer een nieuw concept, maar er worden wel creatieve varianten geprobeerd. Een goede zaak.
Bron : The Huffington Post
Bron foto: Shutterstock