Bron foto: Shutterstock
Facebook is continu op zoek naar nieuwe manieren om nog méér geld binnen te rijven. De volgende optie blijkt Facebook Groups te zijn, oftewel de groepen waarvan je lid kan worden op Facebook. Daar wil Zuckerberg nu ook beginnen adverteren. Het project zit momenteel in een testfase.
In 2017 zal Facebook het punt bereiken waarop er simpelweg geen extra ads meer in de News Feed passen. Niet zo lang meer, dus moet Zuckerberg naarstig op zoek naar nieuwe manieren om de omzet te laten blijven groeien. Facebook at Work, nu Facebook Workplace, is daar een van. Andere opties zouden ads in Facebook Live video’s zijn, of zelfs gesponsorde berichtjes van bedrijven in je Messenger. Ingrepen die heel wat meer moeite vergen dan extra advertentieruimte creëren, en op dat vlak is Facebook Groups een haast onontgonnen schat.
Facebook Groups ongekend populair
Facebook Groups kwamen er in 2010. Het was een van de allereerste features op Facebook. Zo’n vier jaar later maakten er al 500 miljoen leden dankbaar gebruik van de groepen. Ondertussen heeft de toepassing zelfs z’n eigen app.
Groepen zijn er in alle soorten en maten. Studies, werk, hobby’s, vrienden, familie, gelijkgezinden, goede doelen,… Geen wonder dat net die diversiteit zo interessant is voor adverteerders. Alleen: Facebook weet nog niet helemaal hoe het die groepen nu precies moet categoriseren. Sommige groepen vallen niet in een hokje te passen of zijn erg onduidelijk. Maar als Facebook daar in slaagt, dan opent er zich een goudmijn.
Personen die lid zijn van een groep, zijn doorgaans meer begaan met het desbetreffende onderwerp dan personen die een pagina liken. Een advertentie over Le Creuset-pannen slaat meer aan bij een groepje dat actief recepten en kooktips met elkaar uitwisselt, dan bij iemand die ooit een pagina over koken likete. Méér dan interessant voor adverteerders dus.
Adverteren in Groups is nu nog in een testfase, maar als die succesvol blijkt, dan duurt het vast niet lang voor ook jij reclame in je favoriete groepen ziet.