Expanded Text ads komen er binnenkort aan bij Google Adwords. Daarom een lijstje met 7 zaken die je dient te weten als adverteerder.

1. Wat zijn Expanded Text Ads?

Expanded text advertenties zijn 2x groter dan de huidge advertenties die we kennen op de zoekmachine Google. Deze nieuwe advertenties werden ontwikkeld om je aanwezigheid en performance te maximaliseren voor mobiele zoekresultaten door middel van een grotere headline en een extra lange description line of beschrijvingsregel.. De nieuwe advertenties zullen niet alleen bij de zoekresultaten op mobiel worden ingezet, maar ook op desktop en tablet.

2. Waarom voert Google deze verandering door?

Volgens Google is dit de grootste verandering aan tekstadvertenties sinds de lancering van AdWords 15 jaar geleden. Enkele maanden geleden begon Google na te denken hoe AdWords eruit zou zien als ze AdWords zouden oprichten in een mobile first wereld, waar meer dan de helft van de triljoenen zoekopdrachten op Google per jaar gedaan worden via een mobiel toestel, zoals vandaag de dag het geval is.

Door de Adwords advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten te verwijderen zette Google de eerste stap naar mobile first. De volgende stap is de Expanded Text Ads waardoor advertenties beter zichtbaar zijn op mobiel.

3. Hoeveel groter zijn deze expanded ads?

De expanded text ads zijn 2x groter dan de huidige tekst advertenties. Momenteel heb je een totaal van 95 karakters beschikbaar voor tekstadvertenties die verdeeld worden onder 25 karakters voor de titel, en 2x 35 karakters voor de beschrijvende regels. Dit zullen er dus heel wat meer worden in de toekomst.

Adverteerders zullen gebruik kunnen maken van 2 headlines van telkens 30 karakters wanneer de expanded text ads beschikbaar zullen zijn. Momenteel hebben advertenties slechts 1 headline en die is beperkt tot 35 karakters. 

Daarnaast krijgen we ook 1 beschrijvingsregel van 80 karakters in plaats van 2 beschrijvingsregels van 35 karakters. Dit maakt het voor adverteerders veel gemakkelijker om 1 boodschap met meer informatie te kunnen brengen. 


4. Hoe zullen de nieuwe expanded ads eruit zien?

Hier is een voorbeeld van hoe de advertenties er nu uitzien en hoe ze er binnekort zullen uitzien op mobiele toestellen en op desktops.

Ook in de AdWords interface zullen er enkele veranderingen doorgevoerd worden.

5. Wat zal er veranderen aan de display url?

De zichtbare URL in de advertentie wordt nu automatisch uit de bestemmings-URL gegenereerd om fouten te voorkomen.

6. Zal dit een impact hebben op de CTR?

Ja! Meer tekst betekent meer visibiliteit, wat dan weer resulteert in een hogere doorklikratio. De eerste resultaten wijzen erop dat de CTR met ongeveer 20% zal stijgen.

7. Wanneer zullen deze nieuwe advertenties beschikbaar zijn?

Google heeft nog niet officieel gecommuniceerd wanneer alle adverteerders zullen kunnen gebruik maken van de nieuwe advertenties. De eerste testen werden gestart in Q2 2016 en moeten eerst worden geevalueerd alvorens Google deze ook uitrolt voor België.

Bron foto: Shutterstock