Onlangs introduceerde Google op het eigen Google Inside AdWords blog de nieuwste functie binnen advertentie-extensies: de prijsextensies! Hiermee geeft Google de mogelijkheid om binnen zoekadvertenties extra nadruk te leggen op producten en/of diensten en de prijzen die hieraan gekoppeld zijn.
Wat zijn deze prijsextensies?
In onderstaande afbeelding is een voorbeeld te zien van deze nieuwe feature van Google. Zoals bij elke advertentie-extensie, wordt extra informatie toegevoegd aan uw reguliere ad. Bij prijsextensies worden er meerdere regels toegevoegd, waarin diensten en/of producten omschreven kunnen worden door middel van:
- Type product/dienst
- Omschrijving van product of dienst
- Prijs
- Link naar een relevante landingspagina
Hoe deze extensie te implementeren?
Binnen het tabblad Advertentie-extensies zijn sinds deze week de prijsextensies vinden. De extensies kunnen toegevoegd worden aan een AdWords account, maar ook specifiek aan campagnes of advertentiegroepen. In onderstaand voorbeeld is te zien dat er verschillende types beschikbaar zijn voor prijsextensies, waaronder merken, evenementen en services. De titel (de klikbare blauwe tekst) bestaat uit maximaal 25 tekens. Ook de beschrijving heeft een limiet van 25 tekens. De prijzen kunnen ingesteld worden per eenheid, maar ook per uur, dag, week, maand of jaar. De uiteindelijke URL is de vanzelfsprekend de landingspagina wanneer er op de titel geklikt wordt.
Google hanteert een minimum van drie items alvorens de prijsextensie wordt goedgekeurd. Er kunnen maximaal acht items worden toegevoegd aan één prijsextensie.
Wat betekenen deze prijsextensies voor mobiele CPC’s?
Het feit dat de prijsextensies alleen beschikbaar zijn voor advertenties op de eerste positie zal logischerwijs een flinke run op deze positie veroorzaken. Meer dan ooit is het aantrekkelijk voor de adverteerder om deze plaats te bezetten. Een mooi voordeel voor de adverteerder, maar dergelijke aantrekkelijke initiatieven zorgen ervoor dat de biedingsstrijd harder zal worden, wat uiteindelijk de zogenoemde CPC omhoog zal drijven.
Waar eerder dit jaar de zoekadvertenties in de rechterbalk verwijderd werden op desktop versies (waarmee de concurrentie om de topposities groter werd en daarmee ook de kosten per klik) lijkt dit dé verandering van Google te worden om de strijd om de bovenste posities bij mobiele weergaves te vergroten. Wanneer de prijsextensies ook in het Nederlands beschikbaar zijn, is nog niet bekend.
Of er ook een desktopversie komt van deze extensies, is nog niet duidelijk.