Heel vaak wordt de term growth hacking toegeschreven aan startups. Maar ook grote bedrijven en organisaties kunnen met de growth hacking mindset heel wat mooie resultaten bekomen. Ik sprak met Gunter Blanckaert, Global Head of Marketing Technology at Philips Lighting over hoe hij aan growth hacking doet binnen een bedrijf van meer dan 35.000 medewerkers.
Gunter: “Het is niet altijd gemakkelijk om lean en mean te zijn in een corporate. Veel grote bedrijven dragen een grote erfenis met zich mee op vlak van organisatie en processen. Deze zijn vaak niet aangepast aan de nieuwe manier van werken en denken, en zorgen zo vaak voor vertraging in de executie van bepaalde digitale projecten. Een goed voorbeeld is de samenwerking tussen marketing & IT: traditioneel zijn dit 2 aparte teams met aparte objectieven en budgetten. In de nabije toekomst moeten deze twee nauwer naar elkaar toegroeien en samen dezelfde objectieven behartigen, zodat beide departementen geen bottlenecks gaan vormen voor projecten.”
“Wij pakken het aan door klein te beginnen en dan stelselmatig het ‘lean’ virus te verspreiden onder de collega’s. Wanneer je van start gaat met kleine projecten en je daarvan de voordelen en resultaten kan aantonen aan collega’s en het management, gaat het vanzelf. Maar je moet dus wel eerst een interne businesscase maken. Binnen het globale digitale team van Philips Lighting zijn we hiermee begin 2016 van start gegaan en zie je nu dat dit meer en meer de standaard manier van werken wordt.”
Wat is jouw advies voor andere corporates die de growth hacking mindset willen adopteren?
“Durf te leren van anderen & laat je hierin begeleiden door mensen met kennis van zaken. Het creëren van een klimaat van intrapreneurship waarbij er teams worden gevormd met mensen die de kans krijgen om aan growth hacking te doen zonder dat ze zich zorgen moeten maken over interne structuren en processen."
"Wij hebben ervoor gekozen om binnen de bestaande structuren de mogelijkheid te bieden om aan growth hacking te doen (en geen aparte ‘growth hacking team’ op te richten). Zo werken bij ons de data analyst, UX expert, Product Owner & IT Manager allemaal op deze manier. Zij zitten elk in een apart team, runnen samen officiële projecten en ze zorgen ervoor dat hun projecten de nodige aandacht krijgen."
"Eens je van start bent gegaan met growth hacking, zorg er dan voor dat die activiteiten ook voldoende visibiliteit binnen het bedrijf krijgen: in nieuwsbrieven, naar hoger management toe, maar ook op de werkvloer. Zorg dat alles heel visueel gemaakt wordt en dat de impact heel concreet gelinkt is aan de objectieven van het team en het bedrijf.”
Wat voor projecten zijn er al op die manier aangepakt binnen Philips Lighting?
"Met onze website zijn we in we over heel de wereld aanwezig en zijn we in contact met heel veel verschillende soorten klanten met elk hun aparte noden in zowel B2C als B2B. Hier is het dan ook heel belangrijk om te gaan kijken wat hun noden zijn en hoe zij zo snel mogelijk een antwoord vinden op hun vraag of probleem."
"Momenteel hebben we een project lopen waarin we naar verschillende user flows op onze website kijken en op basis van data bepalen hoe we deze zowel vanuit conversie en UX kunnen gaan optimaliseren. Via data analyse & A/B testing hebben we hier al significante successen geboekt."
En is ook de mindset binnen Philips Lighting veranderd?
"Absoluut. Voor grote projecten organiseren we meestal hackathons, zodat van bij het begin de juiste requirements naar boven komen en de juiste mensen bij elkaar zitten om te werken in growth hacking teams."
Ook het werken naar een MVP in plaats van een volledig afgewerkt product of dienst en niet meer in hokjes of departementen denken zijn positieve veranderingen die we te danken hebben aan de growth hacking mindset!
Tot slot: Welke 3 tips zou je nog willen meegeven aan bedrijven die beginnen met growth hacking?
- Customer Experience and Customer Centricity: Vandaag de dag gebruiken klanten/consumenten digitale kanalen om een oplossing te zoeken voor hun problemen. Gebruik dan als bedrijf alle insights uit data & andere user interacties dan ook om de meest belangrijke consumentenproblemen bloot te leggen en ervoor te zorgen dat je deze kan oplossen.
- Keep it small and simple: probeer zoveel mogelijk grote projecten op te knippen in kleine sprints met eigen KPI’s , zodat je snel progressie kan meten en snel kan schakelen.
- Zoek mensen met de juiste mindset, skillset en tools: dat is key om snelheid te kunnen maken en impact te genereren.