Bron foto: Dmarge.com
Op Businesssinsider.com lazen we welke grootse plannen Elon Musk voor het komende decennium nog allemaal heeft. Als iemand zich de verpersoonklijking mag noemen van het kathedraaldenken waaraan de maatschappij vandaag volgens trendwatcher Herman Konings nood heeft, dan is hij het wel!
Met kathedraaldenken verwijst Konings naar grote projecten zoals het bouwen van kathedralen in de Middeleeuwen. Dat Elon Musk ruimtereizen naar Mars wil organiseren is een vergelijkbaar project dat ons in deze onzekere tijden weer in de toekomst kan doen geloven. Maar ook met Tesla zijn de ambities tomeloos.
Gigabatterijfabriek
Van cruciaal belang voor alle plannen van Elon Musk is zijn gigantische batterijfabriek in Nevada. Vandaar dat daar nogal wat aandacht zal naar uitgaan, want schaalvoordelen, innovatieve productietechnieken en het voordeel om het hele productieproces onder één dak te hebben moeten een hefboom zijn voor al de rest van zijn plannen.
Als de gigafabriek in 2020 helemaal klaar is, betekent dit dat Tesla de kosten voor batterijen met 30% kan doen dalen. Het bedrijf kondigde nu al aan dat meer betterijcellen zullen worden gemaakt in de gigafabriek dan alle fabrikanten van lithiumbatterijen in 2013 samen hebben geproduceerd. Met deze nieuwe exemplaren zal het bedrijf in staat zijn om zijn model 3 op de markt te brengen.
Deze wagen zal 30.000 euro kosten en in staat zijn om per laadbeurt tot 320 kilometer te rijden. Tesla zou eind 2017 beginnen met de productie van dit model, maar het is mogelijk dat er ook kort nadien nog een nieuw model wordt gelanceerd. Musk tweette daar al eens over, maar wiste daarna de betrokken tweet.
Veel meer Tesla’s langer laten rijden per laadbeurt
Tegen eind 2017 wil Musk de Tesla’s tot 1.000 kilometer per laadbeurt kunnen laten rijden. Voorts is het de bedoeling om de wagens tegen 2018 volledig autonoom te kunnen laten rijden. Veel aandacht gaat dan ook naar het semi-automatische Autopilot systeem. Maar hoewel de technologie tegen 2018 rond moet zijn, zou het nog niet de bedoeling zijn dat chauffeurs er tegen dan al effectief gebruik van maken.
Met andere woorden: de Tesla’s zouden al alleen de chauffeurs ter bestemming kunnen brengen, maar het is nog niet de bedoeling dat dit ook effectief gebeurt. Ook de productie wil Musk drastisch opschroeven: in 2018 wil hij 500.000 wagens van de band laten rollen (in 2015 waren er dat nog maar 50.000) en in 2020 zelfs 1 miljoen. Hij heeft zelf toegegeven dat dit bijzonder ambitieuze doelstellingen zijn en dat het bedrijf daarvoor veel extra kapitaal zal nodig hebben. Anderzijds werden er van het Model 3 tijdens de eerste week al 325.000 dergelijke wagens gereserveerd en intussen zijn daar nog bijna 100.000 extra bestellingen bijgekomen.
Elon Musk speelt geen verstoppertje en heeft al een aantal keer laten blijken dat hij niet uitsluit dat Tesla ooit groter zal zijn dan General Motors, Volkswagen en Toyota.
Veel meer oplaadinfrastructuur en vandaar naar energiebedrijf
Meer Tesla’s betekent onvermijdelijk ook dat hard zal moeten worden gewerkt aan de uitbreiding van de oplaadinfrastructuur. Nu zijn er wereldwijd zowat 4.000 oplaadpunten voor de Tesla, maar dat cijfer zou snel moeten verdubbelen of zelfs verviervoudigen. De oplaadinfrastructuur legt eigenlijk het verband naar de volgende doelstelling van Musk: hij wil van Tesla niet alleen een autoconstructeur maar ook een energiebedrijf maken. Onder meer via de overname van Solar City streeft hij ernaar om Tesla uit te bouwen tot een bijzonder innovatie duurzaam energiebedrijf dat verticaal geïntegreerd is en zowal het opwekken van de energie als de opslag en het transport ervan in eigen beheer heeft.
Naar Mars
Naast deze ambitieuze plannen voor Tesla, heeft Musk, zoals bekend dus ook nog enorme ambities voor SpaceX. Zo wil hij starten met de bouw van herbruikbare raketten. Binnen de twee jaar zouden de herbruikbare raketten volgens Musk ook moeten kunnen ingezet worden om voor menselijk transport. En de meest ambitieuze doelstelling van allemaal blijft natuurlijk om tegen 2025 een mens voet te doen zetten op Mars. Het is afwachten of al deze ambities zullen kunnen worden waargemaakt. Maar ook het streven naar de realisatie ervan is natuurlijk al ondernemerschap van de bovenste plank.