Bron foto: Shutterstock

De eerste plaats bij organische zoekresultaten (“bovenaan Google”) is een erg gewilde bron van website traffic en sales voor webwinkels. Online retailers ondervinden een aantal specifieke problemen met hun SEO, waarvan duplicate content een van de meest voorkomende is. Dit artikel vertelt je de verschillende bronnen van duplicate content die jouw webwinkel het meeste saboteren, én de oplossingen ervoor.

Gebruik van beschrijvingen en afbeeldingen van fabrikanten

Zelfs als je maar kleine webwinkel hebt, bied je waarschijnlijk tientallen of honderdtallen verschillende producten aan. Bij grote online winkels kan dat aantal oplopen tot duizenden producten van verschillende merken en categorieën. Het is gemakkelijk om de beschrijving en afbeelding van de fabrikant over te nemen wanneer de producten online worden gezet. Het is snel, gemakkelijk, en geeft de noodzakelijke informatie over het product.

Het probleem is dat iedereen hetzelfde doet. Dat wil zeggen dat duizenden websites exact dezelfde informatie over exact hetzelfde product laten zien. Google (en andere zoekmachines) zijn niet geïnteresseerd in het tonen van honderden identieke zoekresultaten aan hun bezoekers. Zij willen een grote variëteit aan relevante en interessante antwoorden laten zien bij een bepaalde zoekopdracht.

Als jouw productbeschrijving aansluit bij die van de fabrikant, waarom zouden zoekmachines dan jouw pagina laten zien in plaats van die van de fabrikant? Om op te vallen tegenover de concurrentie hoort jouw productpagina unieke en aantrekkelijke toegevoegde waarde te hebben voor bezoekers. Hieronder staan een aantal suggesties over hoe je dat kan bereiken:

  • Schrijf je eigen productbeschrijving. Voeg jouw eigen mening en ervaring met het product toe en laat zo jouw expertise zien. Voeg handleidingen, recensies, aanbevelingen en vergelijkingen toe om jouw productpagina’s uniek te maken. Heb je te veel producten? Begin met de producten die het meest gekocht worden.
  • Voeg je eigen afbeeldingen van het product toe. Als iedereen de aangeleverde productfoto’s van de fabrikant gebruikt, dan val je meteen op als je een andere afbeeldingen toont. Vervang de witte, standaard achtergrond en voeg andere producten toe die de klant zou willen combineren met het getoonde product.
  • Moedig klanten aan om hun mening te geven. Jouw klanten hebben hun eigen meningen, ervaringen en aanbevelingen. Zij kunnen unieke content schrijven voor jou. Gewoonlijk gebruiken zij gelijkaardige woorden als mensen die op zoek zijn naar het product.

Technische duplicate content

Bied jij je product in verschillende kleuren, maten, en materialen aan? Dan zal je waarschijnlijk last hebben van technische duplicate content. Wanneer zoekmachines op zoek zijn naar het antwoord op een zoekopdracht kijken ze niet naar de producten maar naar de URL’s. Je bezoeker ziet een product dat verkrijgbaar is in vier maten en zes kleuren. Google ziet 24 URL’s voor hetzelfde product, met dezelfde productbeschrijving.

Bij een zoekopdracht voor een product gerelateerd aan dat van jou moet Google kiezen uit die 24 URL’s. Dat is erg verwarrend. Het komt er simpel gezegd op neer dat de SEO-waarde van de productpagina wordt verspreid over die 24 URL’s.

Er zijn ook andere oorzaken voor technische duplicate content. Het kan zijn dat je filters gebruikt om producten te ordenen, te beperken of te specifiëren. De zoekfunctie van jouw website kan ook extra resultatenpagina’s toevoegen met de inhoud van een productpagina. Verschillende subdomeinen en protocollen (http, https, www, non-www) kunnen naast elkaar bestaan. Er zijn verschillende mogelijke oplossingen:

  • Maak 301 redirects aan voor duplicate URL’s naar de versie die de voorkeur heeft, bijvoorbeeld van de non-www versie naar de www versie.
  • Gebruik canonical URL’s om aan te geven welke URL de voorkeur heeft als zoekresultaat, zoals bijvoorbeeld de ongefilterde productpagina.
  • Configureer je parameters in Google Search console zodat Google de parameters op je site beter begrijpt.
  • Gebruik de “NoIndex” Meta Robots instructie om ervoor te zorgen dat onbelangrijke URL’s niet geïndexeerd worden in zoekmachines.
  • Wees voorzichtig bij het toepassen van deze oplossingen. Als je fouten maakt, kan je pagina per ongeluk verdwijnen van de zoekresultaten!

Identieke meta data

Elke pagina op je website heeft twee belangrijke vormen van meta data: De page title en de meta description. Die zeggen al veel over een pagina zonder dat de inhoud bekend is. Omdat page titles en meta descriptions schrijven vaak vervelend werk is, kiezen online retailers er vaak voor om dezelfde titels en beschrijvingen te gebruiken op verschillende pagina’s van de website.

Op welke van deze links zou jij klikken als je op zoek was naar een smartphone?

Meta data smartphone slecht voorbeeld

Meta data smartphone goed voorbeeld

Meta data informeert bezoekers en overtuigt mensen om te klikken op jouw link en om uiteindelijk jouw product te kopen. Daar komt nog bij dat zoekmachines veel belang hechten aan de zoekwoorden of keywords in je page titles om te bepalen voor welke zoekopdrachten jouw pagina relevant is. 

De oplossing is gemakkelijk: Investeer tijd om unieke en beschrijvende page titles en meta descriptions voor al jouw productpagina’s te maken. Beperk een page title tot 55 tekens en de meta description tot 155 tekens.

Bereid om je extra in te zetten? Test verschillende titels en beschrijvingen om te zien wat het beste werkt voor jouw site. Gebruik eventueel data rond zoekopdrachten uit AdWords om inspiratie op te doen voor woorden en zinnen met een hoge click-through rate.

Wat dit betekent voor e-commerce & jouw webwinkel

Heb je de bovenstaande problemen opgelost? Dan zit de kans erin dat je jouw site hebt omgevormd van een onduidelijke hoop van duizenden URL’s naar een geconcentreerde verzameling van sterk gerichte pagina’s. Nu help je zoekmachines op je bezoekers beter te helpen, wat jou helpt om meer te verkopen. Goed gedaan!

Deze blogpost verscheen eerst op FairEtail.be.