Bron foto: Freek Wambacq/Objectif
Vandaag wordt een bank gezien als een trage organisatie die amper meekan met de technologische revoluties die vandaag de maatschappij drastisch hervormen. Gaande van smartwatches, robotics tot Internet of Things: de banken lijken maar niet op de kar te springen. Banken zijn zich bewust hiervan en investeren volop in hun digitale mogelijkheden om te blijven voldoen aan klantenverwachtingen, strengere regelgevingen en een economisch veranderende wereld. Heel wat uitdagingen voor onze banken dus maar ook de ideale recepten om het huidige bankenmodel drastisch te vernieuwen en een nieuwe bank van morgen te creëren.
Banken hinken vandaag achterop
Vandaag hinken banken nog achterop wat betreft digitale slagkracht. Vernieuwingen zijn langs de ene kant erg beperkt en langs de andere kant kan je de banken laggards noemen: ze komen erg laat.
Banken willen zich nu wel wapenen en relevant blijven. Een strategie toegepast door Belgische banken is het aanwerven van jonge digitale talenten. Zo werft KBC digitale talenten aan, BNP Paribas Fortis kiest als grootste bank voor digital managementtrainees via ORMIT en ook Belfius heeft digital traineeships. De financiële sector stoomt hoogopgeleide juniors klaar om de digitale leiders van morgen te worden. Tussen de banken is er dus een zekere strijd om talent aan de gang.
Fintechs bedreiging op lange termijn
Banken, zowel nationaal als internationaal, voelen echter ook de hete adem van fintechs: start-ups die via technologie financiële diensten aanbieden. Deze fintechs zijn kleine teams die zich vaak focussen op een niche binnen de financiële dienstverlening en binnen deze niche uitblinken qua prijs of user experience.
Hoewel het onwaarschijnlijk lijkt dat deze fintech bedrijfjes de bankwereld op korte termijn drastisch gaan omgooien, vormen ze toch een bedreiging voor banken op lange termijn. Door hun klantgerichte aanpak – iets wat de banken van vandaag nu pas stilletjes aan begrijpen – gooien ze hoge ogen en weten ze vaak de nodige media-aandacht te trekken. Deze nieuwe spelers worden dan ook in sommige gevallen opgekocht door banken om zo hun eigen digitale evoluties kracht bij te zetten.
Fail forward
Gelukkig zijn het niet enkel de fintechs die customer-centric te werk gaan. Alsmaar meer banken en financiële instellingen hebben het begrepen: focus op wat de klant wil en creëer op basis daarvan een product of dienst waarmee de klant werkelijk tevreden is.
Dat is dan ook meteen de grootste prioriteit voor banken: het aanbieden van een digitaal platform die de klant wil, nodig heeft en die volledig werkt hoe de klant het verwacht. Daarom zien we ook meer banken werken met scrum, waarbij het fail forward-principe en het centraal plaatsen van de klant kritieke elementen zijn. Het resultaat is nu al zichtbaar: het Bolero-platform van KBC werd gerealiseerd met het scrum framework. Of de Home on the Spot-app van BNP Paribas Fortis is hier ook het resultaat van.
Of we nu spreken over een revolutie of een evolutie, feit is dat banken vandaag de dag nog financiële instellingen zijn. De bank van morgen is echter een rasecht technologiebedrijf. En daar zullen jij en ik als klanten van kunnen meegenieten.