Vind jij je leven ook maar gewoontjes? Zou je liever op social media flink uitpakken met spectaculaire vakanties en oogverblindende selfies? Foto's waar je vervolgens honderden likes op krijgt? Wel, dat is het uitgangspunt van The Good Life Agency, het imagobureau voor de gewone sterveling. Noem het een PR-bureau voor het gepeupel. Het lijkt haast een hoax, maar de oprichter beweert dat het allesbehalve een grap is.
Van extra likes tot fake one night stand
Wat voor diensten biedt zo'n imagobureau dan in hemelsnaam aan? Sommige dingen lijken vrij onschuldig - meer likes, extra vrienden en volgers, gephotoshopte foto's. Maar het gaat verder. Wil je een beroemdheid op je feestje? Geen probleem. Wil je een one night stand faken? Geen probleem. Wil je dat iemand je komt versieren op een avondje uit? Geen. Enkel. Probleem. Je online en offline leven kan je met een paar klikken en heel wat euro's mooier doen lijken dan het is. Beter tien fake vrienden die al je updates liken dan een goede buur. Wat heb je nog aan dat geleende kopje suiker als je gepimpte leven al zo zoet smaakt?
Een fake lief, 'leuk om je ex jaloers te maken'.
Natuurlijk, die nogal ongewone diensten doen meteen een pak vragen rijzen. En dan vooral deze: is het wel waar? De oprichten, Fred Moolhuijsen, bevestigde aan het Nederlandse Adformatie tot twee maal toe dat het écht waar is. Moolhuijsen bouwde de afgelopen jaren heel wat merkenkennis op. Die kennis wil hij nu naar eigen zeggen inzetten voor The Good Life Agency. Echt, Fred?
Eén grote stunt?
Desondanks de woorden van Moolhuijsen, neig ik toch eerder te geloven dat dit een dikke, vette PR-stunt is. Maar misschien weiger ik het gewoon te geloven. De diensten zijn in mijn ogen te absurd voor woorden. Tegelijkertijd kan ik me goed voorstellen dat er best wel heel wat mensen zijn die daarvoor willen betalen. Fake likes en volgers floreren al langer op het wereldwijde web. Misschien is dit wel de lucratiefste business ooit. Geef toe, we kiezen er toch allemaal de mooiste selfie uit? Waarom dan geen stapje verder gaan en er meteen munt uitslaan? Maar er gaan nog enkele alarmbelletjes rinkelen.
Waarom staat dit bureau hetzelfde adres als Brand and Business Architects, niet toevallig het merkenbureau waar Fred Moolhuijsen volgens LinkedIn nog altijd werkt? Waarom worden we zo warmgemaakt voor 'de grote launch' op 16 december? Omdat je dan eindelijk echt fake liefde voor één nacht kan kopen, of omdat dan onthuld wordt voor wie deze stunt was? En eigenlijk, waarom kunnen we nu nog niks kopen? Hallo, ik wil fake vrienden en ik wil ze nú!
De aap komt vast uit de mouw deze vrijdag. Tot dan gok ik vooral dat het niet waar is. Of althans, dat hoop ik toch. Neem vooral zelf een kijkje op The Good Life Agency.