De afgelopen weken stond de AdWords-wereld op z’n kop door de ingrijpende veranderingen binnen het zoeknetwerk van Google. Zo zien we tegenwoordig vier zoekmachine PPC-advertenties in plaats van drie aan de bovenkant & worden er geen PPC-ads meer getoond aan de rechterzijde. Alsof dit nog niet genoeg was, maakte Google vorige week bekend dat er wereldwijd getest wordt met verschillende kleuren voor de ad labels. De zeer herkenbare gele kleur zal dus wellicht verdwijnen en vervangen worden door… een groen label?!
Waarom deze verandering?
Let me be clear: Google geeft aan dat het hier om een test gaat. Het kan dus zijn dat ik één van de enigen ben die deze groengekleurde advertenties is tegengekomen & dat ze verder niet meer getoond zullen worden.
In deze periode van zogenaamde UX-testing worden er door Google verschillende kleuren gebruikt in bovenstaande labels. Google-gebruikers krijgen dus de ene keer een geel label te zien en de andere keer een groen label. De redenen hiervoor heeft Google niet prijsgegeven, maar vanzelfsprekend gaat het hier om een test waarbij er gekeken wordt welke kleur de hoogste CTR (Click Through Rate) oplevert. De doelstelling van Google is immers om zoveel mogelijk betaalde kliks te genereren. Als hier verbetering mogelijk is, zullen ze die kans uiteraard niet laten liggen!
Waarom kiest Google voor groen?
Waarom de zoekmachine gekozen heeft voor de groene kleur, is lastig te verklaren zonder officiële berichtgeving van Google zelf. De meest voor de hand liggende reden is het feit dat groen beter past bij de zichtbare URL naast de button. Dit zorgt ervoor dat – op het eerste gezicht – het zoekresultaat minder op een advertentie lijkt. Als gebruikers eerder het gevoel krijgen dat het nu om organische resultaten gaat, zullen zij dan eerder klikken? Dat is volgens mij alleszins de gedachtegang van Google, en dat is helemaal niet slecht geredeneerd!
Gevolgen voor SEO vs SEA
Als mijn vaststelling uit de vorige alinea klopt, dan zullen de CTR’s van de betaalde advertenties stijgen. Dit kan grote gevolgen hebben voor de organische zoekresultaten, die met de verandering van de vierde bovenste ad al eerder moesten inleveren op hun zichtbaarheid. Als de visuele verschillen tussen betaalde en organische resultaten steeds kleiner worden, zullen de betaalde resultaten nog terrein winnen.
Zij zullen meer kliks genereren dan in de huidige situatie, waardoor we uiteindelijk met onze advertenties nog meer invloed hebben op de gebruikers van Google. Want zoekresultaten met een hogere positie generen nou eenmaal meer kliks.
Vooralsnog ging het hier enkel om een test van Google. Ik ben dan ook erg benieuwd naar jouw bevindingen. Ben jij – tijdens jouw zoektocht in Google – de groene labels al tegengekomen? Wat zijn volgens jou de gevolgen voor de betaalde (en organische) zoekresultaten? In mijn ogen zal er – naast deze verschuiving in CTR’s – weinig veranderen in het zoekgedrag van de zoekmachinegebruiker. Google is én blijft je beste vriend ;)