Een multichannel aanpak, heel wat bedrijven dromen ervan, maar hebben moeite om dit om te zetten naar de praktijk. SafeShops, één van de betrouwbaarheidslabels voor webshops, lanceerde onlangs een opmerkelijke omnichannel campagne, waarin online en radio een belangrijke rol speelden, om haar merk in de kijker te zetten. Met succes. Maar hoe pakte ze dat aan? Bloovi trok op onderzoek.
De multichannel strategie
Shoppen bij een onbekende webshop is geen sinecure. Hoe je kunt weten of ze betrouwbaar is? Meestal dien je gewoon te checken of de webshop in kwestie over een betrouwbaarheidslabel beschikt. In België verdelen zowel SafeShops als Becommerce zo'n labels.
Om haar label in de kijker te zetten, lanceerde SafeShops een multichannel campagne online, via radio en e-mailings. De resultaten op een rijtje:
Doel: meer awareness creëren
SafeShops zocht naar een manier om meer awareness te creëren voor het merk en bijhorend kwaliteitslabel. De vzw wilde nieuwe winkels aantrekken én de visibiliteit verhogen bij de doelgroep van online shoppers. Maar ook de webshops die reeds lid zijn bij de vereniging verdienden extra ruchtbaarheid.
Het initiatief kreeg de naam 7 sleepless shopping nights. Een week lang konden gebruikers tussen 19u00 en 07u00 terecht op shoppingnights.be voor een nachtelijke shopbelevenis. In de aanbieding waren onder andere: reizen, decoratie, juwelen en elektro.
“Het is geen toeval dat het platform alleen ‘s avonds en ‘s nachts actief was,” vertelt Greet Dekocker, directeur van SafeShops. “We wilden echt actief de gebruiker laten ondervinden hoe makkelijk online shoppen is. Dit jaar gaat de campagne opnieuw door en kun je opnieuw in alle rust en veiligheid dingen kopen. Waar en wanneer jou dat het best uitkomt.”
Radio én online gecombineerd
Een nieuw concept zoals 7 Sleepless Shopping Nights moet extra goed in de kijker worden gezet. “Een ding was zeker: we zouden een uitgebreide mediamix inzetten, waarvan online en radio de twee grote pijlers waren,” zegt Dekocker.
Volgers Dekocker is het effect van radio en haar massabereik nog groter in combinatie met online promotiemiddelen. “Ik geloof sterk in de activerende kracht van het medium ten opzichte van online activiteiten,” gaat ze verder. “Je creëert naambekendheid én zet je luisteraars op een overtuigende manier aan tot actie.” Ook cijfers bevestigen dat radio tegenwoordig nog steeds een significante rol speelt:
Bron: Mediamomenten-onderzoek, VRT, 2015
Impact radiospot
Hoe SafeShops te werk ging? Enkele dagen voor de start van de actie werd een aankondigingsspot uitgezonden op Studio Brussel en MNM. Vanaf 25 april liep dagelijks een reeks van licht afwisselende spots, aangepast aan het programma, uitzenduur of de dag. Een bewuste keuze, klinkt het vanuit het SafeShops-kamp.
"Het publiek van de jongere radiozenders is sowieso sterk online driven,” vertelt Dekocker. "In twee taalgebieden hebben we identieke middelen ingezet: online banners op nieuwssites, social media posts, berichten op de eigen website en een e-mailcampagne.”
Die laatste verzond SafeShops in twee golven, net voor én tijdens de actieweek. “In Vlaanderen werden de mails van de tweede communicatiegolf - toen onze spots op de radio waren - veel vaker geopend dan die van de eerste golf.
Het resultaat:
SafeShops was positief verrast door de cijfers: tijdens de actie trok het zo’n 10.000 unieke bezoekers. Bovendien merkte bijna 75% van de deelnemende webwinkels een hogere traffic op, en 61% scoorde een effectieve verkoop. Het bedrijf wist ook de B2B-groep voor zich te winnen. “In enkele maanden tijd verdubbelde ons ledenaantal van 100 naar 200,” aldus Dekocker.
SafeShops is in volle voorbereiding om opnieuw de 7 sleepless shopping nights te organiseren. En ook dit jaar zal radio zeker deel uitmaken van de multichannel aanpak.
Meer informatie over het effect van radioreclame kan je vinden op de website van Var.