Hoe complexer het internet wordt, hoe creatiever de oplossingen van adverteerders om hun content te laten opvallen. De tijd dat je gewoon op 'publiceren' kon drukken en mocht wachten tot je content viraal ging, is officieel voorbij. Bij content creatie moet je jezelf twee belangrijke vragen stellen: 1) welk publiek wens ik te bereiken? en 2) hoe kan ik deze mensen benaderen?
Gelukkig zijn er allerlei tools waarmee je content op een slimme en visueel aantrekkelijke manier kunt brengen. Ik schotel je alvast 5 innovatieve methodes en nieuwe technieken voor waarmee jij je doelgroep kunt microtargeten.
1. Facebook Canvas
Facebook kent 934 miljoen mobiele actieve gebruikers per dag, dus is het geen verrassing dat ze een mobile-only advertentietool hebben gelanceerd. Met Canvas heeft de techgigant voor een game changer gezorgd: niet alleen is het makkelijk te gebruiken, het laadt sneller dan eender welke externe website én biedt een handige manier om boeiende content te creëren.
Voor wie Canvas nog niet kent: het is een handig middel om visueel aantrekkelijke long-reads te maken. De allereerste statistics zijn veelbelovend, want mensen spenderen gemiddeld 135 à 174 seconden aan het bekijken van een ad.
Straf: dat betekent dat Canvas video voorbijsteekt in het winnen van consumentenaandacht. Al zijn die positieve resultaten deels wel te danken aan de nieuwigheid van Canvas.
2. Facebook Pixel
Zelfs in tijden waarin multi device tracking de heilige graal van menige marketeer is, maakt Facebook Pixel het je makkelijk om je doelgroepen te volgen terwijl zij switchen tussen mobile en desktop. Facebook Pixel heeft een flinke streep voor op Google (die cookies gebruikt voor tracking doeleinden). Want zolang een gebruiker is ingelogd op zijn/haar Facebook account, zal Pixel die persoon kunnen tracken. Dus ook wanneer die aan een razendsnel tempo van device wisselt.
Met de pixel kan je bepaalde segmenten aanmaken, meten en optimaliseren voor je advertentiecampagne. Door een Facebook pixel image op je website te plaatsen, kan je bezoekers opvolgen die bijvoorbeeld je website hebben bezocht of die hebben verlaten tijdens het check-outproces.
En zo biedt de pixel je de mogelijkheid om je ads te personaliseren voor al je klanten. Om uiteindelijk het juiste doelpubliek te bereiken met de juiste content.
3. Snapchat on-demand geofilters
Snapchat heeft onlangs zijn op maat gemaakte on-demand geofilters uitgerold. Of het nu voor een housewarming of trouwfeest is, of een coffee shop of ander event: met geofilters kunnen Snapchatters je branded geofilter aan hun stories toevoegen.
De custom geofilters zijn een leuke manier om je event, service of winkel te branden bovenop je user-generated content. Het interessante daaraan: merknamen kunnen concurrende bedrijven targetten, zoals Android die geïnteresseerden van de eerstvolgende Apple conferentie target. Die dingen zullen nog voor opschudding zorgen, aangezien de Snapchat guidelines er voorlopig nog niet op anticiperen.
Jammer genoeg zijn de geofilters vandaag enkel beschikbaar in de VS, het VK en Canada.
4. Google Posts
Google verkiest duidelijk kwalitatieve content boven gemakkelijke ads. Enkele weken geleden nam het bedrijf reeds afscheid van de ads op de rechterzijde van haar zoekpagina. Momenteel experimenteren ze bij Google volop met nieuwe mogelijkheden om betalende content te adverteren. Weliswaar zonder opdringerig over te komen in de zoekresultaten van de gebruiker.
De nieuwe format biedt merken, celebs en organisaties de kans om opvallende cards te publiceren in de zoekresultaten. Die cards kunnen blogposts, links of modesuggesties, maar ook muziek en video's bevatten. Elke post kan ook worden gedeeld op de gekende sociale netwerken.
Let wel: Google posts zitten nog volop in hun testfase, dus is haar service enkel verkrijgbaar volgens uitnodiging.
4. GoPro Hero4 en Twitter Periscope
Live streaming events zijn tegenwoordig populairder dan ooit. Ondanks het feit dat Facebook's live streaming enkel beschikbaar is voor geverifieerde bedrijfspagina's, is Periscope voor iedereen gratis te gebruiken: brands, celebs en events.
Combineer dat met de uitvinding van de GoPro Hero4 en je kunt je high quality livestream beschikbaar stellen voor je doelgebruikers. En zo de interactie met hen aangaan.
Je kunt nog een stapje verdergaan met Twitter Curator en een selectie van live tweets tonen op je event zelf. De mogelijkheden voor sport- en muziekevenementen? Die zijn eindeloos.
Welke tools gebruik jij vandaag om je content naar je doelgroep(en) te brengen? Vertel het hieronder!
Bron: stevenvanbelleghem.com