foto: shutterstock.com
De Vlaamse stadsbewoner is de stapels commercieel drukwerk in zijn brievenbus stilaan beu. In steden als Antwerpen, Gent en Hasselt kleeft gemiddeld vier op de tien inwoners een sticker op de brievenbus om aan te duiden dat ze geen ongevraagde reclame of informatie willen ontvangen. Dat is dubbel zoveel als tot nu toe werd aangenomen. Toch is er veel belangstelling voor lokaal nieuws en aanbiedingen van handelszaken in de buurt. Dat blijkt uit onderzoek van Postbuzz, een nieuw online platform dat de informatie van buurtbewoners, lokale handelaren, verenigingen en overheden verenigt. Opvallend: 60 procent van de Vlamingen verkiest digitale reclamefolders boven de papieren versie.
“Neen”-sticker steeds populairder
Postbuzz organiseerde een groots online én veldonderzoek om het gebruik van de zogenaamde “Neen”-sticker in kaart te brengen. Daarvoor stuurde de start-up een team de straat op om het aantal stickers te tellen op circa 9.000 brievenbussen in drie wijken in drie Vlaamse steden. In Antwerpen zagen ze gemiddeld op 50% van de brievenbussen een “Neen”-sticker hangen. In Gent was dat gemiddeld 38% en in Hasselt 34%. Slecht nieuws voor een markt die nu nog goed is voor circa 300 miljoen euro per jaar.
6 miljard reclamefolders per jaar in Vlaanderen
“De brievenbus heeft duidelijk buikpijn van al dat commercieel drukwerk – zo’n zes miljard folders per jaar in Vlaanderen alleen al”, zegt Nick Decrock, de CEO van Postbuzz. “In vele straten waren tot zeven van de tien brievenbussen afgesloten voor huis-aan-huis post. En met de sterk toenemende verstedelijking kan dit wel de doodsteek betekenen voor de traditionele bedeling van huis-aan-huis media. Wat hoogst zorgwekkend is als je weet dat winkelketens en lokale handelaars de aandacht van de buurt nodig hebben.”
“Ja”-sticker zou veel veranderen
Naast het veldonderzoek werd bij 1.569 Vlamingen een online bevraging uitgevoerd om een meer gedetailleerd te krijgen van hun houding tegenover reclamedrukwerk. Daaruit blijkt onder andere dat de “Neen”-sticker niet altijd gerespecteerd wordt. Circa 46% ontvangt alsnog maandelijks folders ondanks zo’n sticker op de bus, en 29% zelfs wekelijks.
In Amsterdam wordt binnenkort een omgekeerd systeem ingevoerd. Daar moet je vanaf 2017 je brievenbus voorzien van een ”Ja”-sticker om ongeadresseerde reclame te blijven ontvangen, te vergelijken met de opt-in-formule voor e-mail. Mocht dat ook in Vlaanderen van toepassing zijn, dan blijkt dat slechts 36% zijn brievenbus wil ’openen’ voor huis-aan-huis post door zo’n expliciete “Ja”-sticker te kleven. Circa 43% zou niets meer willen ontvangen, terwijl zo’n 22% daar nog eens over moest nadenken.
Digitale alternatieven in de lift
Infobladen en winkelfolders blijven desondanks wel populair, zij het voornamelijk bij een wat oudere bevolking. Bijna zes op de tien Vlamingen geeft aan dat ze die wekelijks lezen. Maar daarvoor doet men steeds vaker een beroep op digitale alternatieven. Ruim 60% van de Vlamingen geeft een voorkeur aan digitale folders, en zowat één op drie leest ze liefst zelfs uitsluitend digitaal.
Daarbij zijn het vooral de websites van handelaren die het drukst worden bezocht (door circa 75% van de voorstanders van digitale kanalen). Apps van winkelketens (populair bij 10% van deze doelgroep) en gespecialiseerde apps voor koopjes (amper 5%) slaan niet echt aan.
“De klassieke eenzijdige distributie is nog niet dood, maar gaat voorbij aan de wensen van de moderne consument”, zegt Decrock. “ Als handelaars hun potentiële klanten willen blijven bereiken, gaan ze innovatiever voor de dag moeten komen. Met Postbuzz willen we graag meewerken aan nieuwe, digitale en duurzame methodes om de relatie met de klant te onderhouden.”