Bron foto: shutterstock
Elon Musk heeft grootse plannen. Dat laatste mag je nogal letterlijk opvatten, want de bedrijfsleider bouwt een gigantische fabriek om zijn nieuwe batterijlijn onder te brengen. Gigafactory doopte hij zijn project en het wordt de tweede grootste fabriek ter wereld. Maar waarom eigenlijk?
Powerpack, oplossing voor milieuproblemen
Musk brengt binnenkort twee soorten batterijen op markt: de Powerwall en de Powerpack. Die eerste is bedoeld voor thuisgebruik en kost 3.000 dollar. De Powerpack is geschikt voor bedrijven, kan meer energie opslaan en kost 25.000 dollar. Klinkt prijzig, maar ze zijn eigenlijk tot de helft goedkoper dan die van concurrenten.
Zo ziet de Powerwall eruit. Bron foto: Tesla
Volgens Musk zijn die batterijen dé oplossing voor opwarming van de aarde. Ze kunnen namelijk onder andere energie uit zonnepanelen opslaan. Dat is handig, want dan kan je altijd zonne-energie inzetten. Ook als de zon niet schijnt. Want vaak hebben huishoudens hun energiepiek in de late namiddag.
Televisie kijken, koken, een was draaien, dat kost allemaal heel wat energie. Maar op dat moment daalt net de energieproductie van zo’n zonnepaneel, want de zon gaat onder. Daarom telt zonne-energie maar voor één procent mee van de totale elektriciteitsproductie in de US. Maar met zo'n Powerwall in huis, kan je op elk moment zonne-energie gebruiken.
Met 160 miljoen van die Powerpacks, zou de US alle conventionele energiecentrales kunnen sluiten. En het hoeft niet bij de US alleen te blijven. Al die vervuilende centrales sluiten, zou de wereld daar niet beter van worden? De portemonnee van Musk alleszins wel, want zijn ‘Red de wereld’-pitch is eigenlijk een verkoopspraatje van 50 miljard dollar. Musk verklaart dat hij er zijn business van heeft gemaakt om de mensheid te beschermen tegen zichzelf.
Al 800 miljoen dollar aan batterijen verkocht
De verkooppitch van Musk was alvast overtuigend, want in de dagen erna werd er al voor 800 miljoen dollar aan Powerwalls en Powerpacks gereserveerd. Toch blijft het opvallend dat Musk zélf batterijen begint te verpatsen, want de batterijbusiness is niet zo lucratief. Bovendien heeft Musk zelf weinig ervaring met het bouwen van batterijen. Voor Tesla werkt hij bijvoorbeeld samen met Panasonic. Waarom produceren zij dan niet de Powerwalls en co?
"De Powerwalls en –packs zijn maar een zijsprong voor Musk"
De Powerwalls en –packs zijn maar een zijsprong voor Musk. Uiteindelijk wil hij ook de batterijen voor zijn eigen auto’s produceren. Dat heeft twee redenen. Als eerste heeft hij het plan om op lange termijn vijftien keer zoveel auto’s te produceren als Tesla nu doet. Een ietwat megalomaan plan waar Panasonic misschien niet mee wil instappen. Dus, als de selfmade man die hij is, doet hij het maar zelf.
Daarnaast wil hij ook goedkopere elektrische auto’s maken, zoals de Tesla Model 3. Die dalen niet vanzelf in prijs. Een optie is om goedkopere batterijen te gebruiken. Dat kan door ‘slechtere’ batterijen te gebruiken waar je minder ver mee rijdt, of door schaalvoordelen te creëren en zo de kosten te drukken.
Tesla Model 3. Bron foto: Tesla
Dat is waar de Gigafactory nu voor moet zorgen. Die zou de kostprijs van autobatterijen tot de helft laten dalen. Ook daarin spelen de Powerwalls en –packs een rol. Want hoe groter de vraag daarnaar, hoe meer batterijen er kunnen geproduceerd worden, hoe meer de kostprijs nóg kan dalen.
Een megalomaan project?
Hoe de befaamde Gigafactory eruit ziet? Wel, de fabriek heeft een oppervlakte van 1,9 miljoen vierkante meter, de grootte van een uit de kluiten gewassen winkelcentrum. Maar dat is nog niet alles, want uiteindelijk moet het nog eens zeven keer zo groot worden. Daarmee tikt de Gigafactory af op 13,6 miljoen vierkante meter. Daarmee wordt het de tweede grootste fabriek ter wereld, net na de Boeing Everett Factory. Zelfs daarmee is de oversized kous misschien nog niet af, want Musk hintte dat het nog groter kan.
Hoe de Gigafactory er zou uitzien. Bron foto: Tesla
Zelfs voor Musk lijkt dat een megalomaan project. Toch acht hij het broodnodig. Want als Tesla alle batterijen op de wereld zou opkopen, dan kan ze honderdduizend auto’s bouwen. Dat is maar een vijfde van waar de autofabrikant uiteindelijk naartoe wil. Ze hebben dus dringend meer batterijen nodig. “Waarom dan niet ineens een grote fabriek bouwen met alle schaalvoordelen er gratis bij?,” moet Musk gedacht hebben. En zo geschiedde.
Hoe groot zou de Gigafactory nu eigenlijk worden? Bron foto: Ecomento
Naast goedkope batterijen maken, kreeg het personeel trouwens nog een tweede opdracht. Ze moeten van de Gigafactory een mooie plaats maken. Musk ziet zijn Gigafactory als een product, waar alles in perfecte harmonie samen past én waarvan hij plant er meerdere te bouwen. Misschien zelfs 20, als het moet. “Iemand moet het doen.”
Tegen 2020 zal de Gigafactory op volle capaciteit draaien en zullen er meer lithium ion batterijen geproduceerd worden per jaar dan er globaal werden gemaakt in het jaar 2013.
Bron: Fast Company