Sinds 14 juli kan je Chestnote, een 'slow messaging' app downloaden op je smartphone. Met de applicatie beslis je zelf waar en wanneer je jouw berichtjes opent. De gelijknamige Antwerpse start-up gelooft dat instant messaging verleden tijd is, en wil daar met haar gratis app voorgoed verandering in brengen.
Concept in een notendop
Het initiatief is gebaseerd op het feit dat je constant wordt overladen met digitale berichten en prikkels, bovendien via verschillende platformen én op ongelegen momenten. Chestnote wil dus rekening houden met de consument van vandaag, die constant bergen informatie moet verwerken.
Hoe Chestnote dan precies werkt? Je maakt een tekst, foto of video en bepaalt aansluitend het juiste moment en de exacte locatie waar jouw bericht gelezen, gezien of gehoord kan worden.
Het Chestnote-team. Bron: bizzidee
Onmiddellijk na verzenden ontvangt jouw contactpersoon je bericht, maar de inhoud ervan werd automatisch wazig gemaakt. Terwijl de timer aftelt naar het juiste moment - of terwijl jouw vriend dichter bij de door jou opgegeven locatie komt - wordt de inhoud van jouw boodschap terug geleidelijk scherper. "Het concept is het omgekeerde van Snapchat", stelt oprichter Peter Wellens. "Gebruikers moeten x aantal tijd wachten vooraleer ze het bericht kunnen openen, maar dan blijft het wel voor eeuwig bewaard."
Functionaliteiten & mogelijkheden
De start-up is van mening dat Chestnote eindeloos veel mogelijkheden biedt. Een filmtip, rechtstreeks verzonden vanuit de cinema, of een geweldige pizzeriatent delen met je connecties is daar één van.
Woont jouw beste vriend in New York en wil je hem vanuit jouw stoel laten aftellen naar je berichtjes in zijn favoriete bar? Je hebt een match op Tinder en wil op creatieve wijze naar die eerste date toeleven? Dan kan je de 'teasing treasures'-functionaliteit gebruiken. Een instant te lezen ‘teaser tekst’ zoals “Dit geloof je nooit!” maakt je contacten nóg nieuwsgieriger en motiveert hen extra om jouw geheimen te gaan ontdekken.
Ook voordelig voor bedrijven
Met de gloednieuwe app kan je merken, events en artiesten volgen op hun exclusief kanaal. Iedere gebruiker kan ervoor kiezen om zijn/haar favoriete merken en events van over de ganse wereld te volgen en op deze wijze ‘teasende updates’ van hen te ontvangen.
En Chestnote laat ook de bedrijven zelf een graantje meepikken. Zo bijt Knokke-Heist de spits af en profileert ze zich als digitale innovator door een uitzonderlijke Chestnote zoektocht te lanceren naar de geheimen van Amaluna, de spectaculaire show van Cirque du Soleil.
CHESTNOTE is sinds 14 juli beschikbaar voor iOS en Android. Download de app en connecteer met het Knokke Heist kanaal. Meer info op www.chestnote.com en www.myknokke-heist.be.