Aangezien onze markten en klanten steeds sneller evolueren, proberen meer en meer bedrijven zichzelf klaar te stomen voor wat Peter Hinssen hun ‘Day After Tomorrow’ noemt: een langetermijnvisie waarbij ze zichzelf (blijven) heruitvinden om de uitdagingen van de toekomst met glans te doorstaan. Deze manier van denken impliceert dat bedrijven ook radicaal moeten innoveren om relevant te blijven in de toekomst. Maar hoe pakken ze dat aan? “Een mooi voorbeeld van hoe bedrijven zich kunnen voorbereiden op de ‘Day After Tomorrow’ is via cocreatie. Dat wil zeggen dat je als bedrijf een beroep doet op je klanten om jezelf radicaal te innoveren,” vertelt Peter Hinssen. Zelf vindt hij dat Mastercard een indrukwekkend voorbeeld is op het vlak van co-creatie. Hij verklaart:
Ideeën van buitenaf worden vaker omarmd dan ideeën van binnenuit
“Het is opvallend dat ideeën van buitenaf vaak sneller geapprecieerd worden door een bedrijf, dan wanneer het idee van binnenuit komt,” vertelt Hinssen. Een mooi voorbeeld van co-creatie in samenwerking met klanten is volgens Hinssen het verhaal van Mastercard.
“Steeds meer bedrijven proberen zichzelf klaar te stomen voor de toekomst door via de bril van de klant te kijken,” vertelt Hinssen. “Mastercard heeft een manier gevonden om concrete klantenproblemen op te lossen die te maken hebben met de Day After Tomorrow,” zegt Hinssen. “Met speciale 'Mastercard Labs’ wil het bedrijf op één week tijd een oplossing bedenken én uitvoeren rond klantencases die specifiek te maken hebben met de 'Day After Tomorrow'.”
“Van idee naar een werkend concept in één week tijd. Briljant!”
Een concrete case was de samenwerking tussen Mastercard en Maytag - een Amerikaanse wasmachine-verdeler.
“Dat beide partijen samenwerken is op het eerste zicht misschien vreemd,” zegt Hinssen. “Maar toch was de samenwerking eigenlijk erg logisch. Om een machine uit een wasserette in gang te steken dien je immers een kwartje in de machine te steken. Mastercard zorgde ervoor dat je nu contactloos kan betalen voor een wasbeurt via je smartphone. Daarenboven krijg je een notificatie wanneer de wasmachine bijna klaar is én krijg je een livestream te zien van de wasmachine, zodat je zeker bent dat niemand je sokken steelt. Van idee naar een werkend concept op amper één week tijd. Briljant.”
Hinssen benadrukt dat co-creatie ervoor kan zorgen dat merken zichzelf klaarstomen om radicaal te innoveren en zich daardoor kunnen voorbereiden voor de uitdagingen van de toekomst. De volledige uitleg van Peter Hinssen en waarom hij co-creatie zo belangrijk vindt, kan je in de video bovenaan het artikel bekijken.
Peter Hinssen is co-founder en partner bij nexxworks. Wie meer wil weten over zijn visie op radicale innovatie, kan hem aan het werk zien op de volgende Ignition Bootcamp van nexxworks van 14 tot 18 november 2016. Meer informatie vind je hier.