Layar ken je misschien nog wel: de augmented reality start-up was een van de eerste spelers die aan boord klom van de AR-trend. In 2014 werd het bedrijf overgenomen door hun Britse concurrent Blippar, en hield de toenmalige CEO Quintin Schevernels het voor bekeken. Wat hij eruit leerde? Een ijzersterke technologie is niet voldoende om het als start-up te maken. In een openhartig gesprek met Bloovi vertelt Schevernels wat hij heeft geleerd uit zijn ondernemersavontuur.
Voor wie Layar niet kende: de augmented reality app gebruikt jouw telefoon om digtale content aan de werkelijkheid toe te voegen. Als je met je smartphone camera tijdschriften of verpakkingen met het Layar-logo erop scande kreeg je op het scherm van je camara extra content te zien. Zo kreeg je als consument extra relevante informative te zien. En natuurlijk kon je ook rechtstreeks het product in kwestie online aankopen. Een straf staaltje technologie, die Layar. Al verliep de go-to-market niet zonder slag of stoot.
Eerst het probleem, dan jouw oplossing
“Je moet een product ontwikkelen dat een oplossing biedt voor een probleem,” vertelt Schevernels.
Klinkt logisch, maar in de praktijk was dit wel een hele uitdaging voor Layar. De technologie was er. En die magie van Layar gaf je 4 jaar geleden het wauw-gevoel dat je nu krijgt met een Oculus Rift op je neus. “De futuristische, technische mogelijkheden waren gigantisch,” blikt Schevernels terug. “Alleen: als je enkel de unieke technologie bezit die niets meer is dan een leuke gimmick, wordt het erg ingewikkeld.”
Product market fit: van complexiteit naar gebruiksvriendelijkheid
Bedoeling was om van Layar een product te maken dat een soort probleem oploste. Maar welke nood? Dat is precies waar de uitdaging zat. Het Layar-team zette zich dagelijks in om de complexe service te vertalen naar een gebruiksvriendelijke service. “In 2012 waren de smartphones nog niet zo geavanceerd,” stelt Schevernels. “Een 4G-verbinding was nog niet mogelijk, met de gevolgen van dien voor de snelheid van de app. Het product mag dan wel een wauw-effect opwekken bij de gebruiker, maar het was niet mogelijk om er een concrete usecase van te maken met duurzame toegevoegde waarde. Eigenlijk was Layar er te vroeg,” aldus de ex-CEO.
Hoe zit het dan vandaag met augemented reality? Staan we niet al een pak dichter bij de vooruitgang waar we jaren geleden al op hoopten? “De grote doorbraak voor AR (augmented reality) en VR zal de komende jaren in de entertainmentsector gebeuren,” voorspelt Schevernels. “Eens het succes daar bewezen is, zullen ook andere sectoren de technologie oppikken. De shift van entertainment in de vorm van film, tv en games naar virtual reality toepassingen zal veel meer impact hebben dan de evolutie van zwart-wit-tv naar kleurentelevisie.”
Een teveel aan geld zorgt voor overwaardering
Layar werd in 2014 dus overgenomen door het Britse Blippar. Vandaag de dag zijn overnames en grote investeringen haast een dagelijks gegeven. En daar zijn bakken geld mee gemoeid. Als start-up deskundige heeft Quintin hier zijn eigen kijk op. “We stevenen af op een nieuwe techbubble,” zegt hij. “Niet zo dramatisch als in 2001 want er zijn te veel gezonde startups, maar bij diverse startups is er sprake van enorme overwaardering. Op dit moment is er gewoon te veel geld aanwezig, waardoor er snel overgewaardeerd wordt.
Neem nu investeerders die 100 miljoen euro pompen in een bedrijf, goed voor 10% van de aandelen. Dan is dat bedrijf gewaardeerd op 1 miljard euro. Maar de investeerders laten wel in hun overeenkomst opnemen dat, wanneer het bedrijf wordt verkocht, de eerste 100 miljoen die daaruit voortvloeit voor hun rekening is. Tja, dan is het risico voor die laatste investeerders tamelijk beperkt.”
Steeds meer start-ups geven tegenwoordig trouwens aandelen en dergelijke aan hun medewerkers als verloning, zo blijkt. “Maar als de start-up in kwestie geen gigantisch succes is of investeerders andere rechten krijgen, ondervinden de medewerkers daar vaak de nadelen van,” besluit Schevernels.
Klinkt interessant? Quintin komt op WebTomorrow spreken over de essentie van zijn boek Suits & Hoodies: “7 Essentials of successful innovation for Corporates and Startups.” Tickets zijn nog steeds verkrijgbaar!