Soms moet je niet met een compleet innovatief concept op de markt komen om hoge ogen te gooien. Nee, in bepaalde gevallen scoor je als bedrijf door de opportuniteit te grijpen wanneer ze zich voordoet, en op een bestaande oplossing verder te bouwen. Bloovi sprak met Pascal Noppe, CEO van XIO, een bedrijf dat als een van de eerste Belgische spelers furore maakte met Drupal.
Early én actieve adopters van everything Drupal
Ken je dat, die start-upverhalen van 3 vrienden die iets compleet nieuws hebben gebouwd vanuit hun zolderkamer? Wel, bij XIO waren het er 6, en samen hebben ze Drupal mee in de markt gezet. “We kenden elkaar van onze studententijd en hadden 5 jaar ervaring in het online wereldje - ieder met onze eigen expertise,” zegt oprichter Pascal Noppe. “Samen zaten we in 2007 bij de early adopters die actief aan de kar trokken om Drupal op de Belgische kaart te zetten. Niet gewoon omdat we er ‘iets’ mee wilden doen, maar omdat we geloofden in die opensource technologie.”
Noppe is ervan overtuigd dat die benadering het geheim is achter de mooie groei van XIO. “Ik herinner me nog hoe we in de startfase Drupal als CMS gingen verkopen aan bedrijven. De buitenwereld was duidelijk gefascineerd en geïnteresseerd in die opensource technologie die sneller en goedkoper was dan de klassieke CMS systemen van die tijd. Daarom komen anno vandaag onze klanten van over heel België en zelfs Europa bij ons als het over everything Drupal gaat.”
"We noemen onszelf dedicated drupalistas"
Als we de founder mogen geloven, is XIO ook een ‘actieve adopter’ van het Drupal-wereldje. “We noemen onszelf dedicated drupalistas,” grapt hij. “Zo besteden we een groot deel van onze tijd aan activiteiten in de Drupal Community, die wereldwijd actief is. Er wordt code, documentatie en advies gedeeld, maar ook bugs en fixes worden samen aangepakt. We hebben meegebouwd aan de laatste versie, Drupal 8, waar in totaal meer dan 3.000 developers aan hebben meegewerkt. Internationaal stonden we eind vorig jaar we op de 17e plaats, en in de Belgische ranking mochten we zelfs trots zijn op een nummer 2!”
Passie voor het internet en alles wat ermee te maken heeft
Doorheen haar groeitraject wist XIO namen te strikken als Oxfam Wereldwinkels en Carrefour, waarvoor ze zowel websites als applicaties bouwt. “Hoewel de basis van elk van onze sites het CMS is , met name Drupal, doen we vandaag veel meer dan dat,” zegt een trotse Noppe.
“Voor ons geldt gewoon: als we vinden dat op het web iets beter en sneller kan, zullen we dat ook mogelijk maken. Op zich gebruiken we Drupal om al onze websites en online applicaties te bouwen, maar we proberen bedrijven steeds een totaalpakket aan te bieden. Daarmee bedoel ik: het bedenken van een stevig concept, verfijnd design, hosting, support, training en documentatie. All-in-one.”
Creativiteit zit overal, ook in de bedrijfscultuur
De filosofie van Pascal Noppe en co? Je moet je team de vrijheid geven om creativiteit te stimuleren. “Wij geloven niet in een top-down structuur,” zegt hij. “Mensen mogen hier arriveren om 10 uur, als het werk maar gedaan wordt. Ik weet zeker dat die gedachtegang de reden is dat we erin geslaagd zijn om een toffe groep samen te brengen. Die samen kunnen werken aan mooie projecten, en vooral in een aangename sfeer.”
Als we even rondkijken in het kantoor, wordt al snel duidelijk hoe XIO creativiteit tracht op te wekken. Het historisch pand in het Gentse straalt met haar hoge plafonds karakter uit, en omvat aparte creatieve ruimtes, en een boeiende mix van bedrijfjes. “De collega’s hier zijn stuk voor stuk harde en creatieve werkers, wat ook op een even vindingrijke manier moet worden beloond. Medewerkers die inspanningen leveren in de Drupal community, krijgen bijvoorbeeld een incentive in de vorm van een opleiding of een bezoek aan een internationale conferentie. Zulke zaken juichen we enorm toe.”
"'s Middags maken we het al eens gezellig met frietjes of een BBQ. Ook buiten het kantoor zijn veel collega's met elkaar bevriend."
Zelfs even uitblazen kan op een originele manier, waarvoor XIO onder meer haar eigen bedrijfsfietsen in het leven riep. “Zo houden we gewoonweg die leuke teamspirit erin,” gaat Noppe verder. “Ieder teamlid heeft verschillende troeven en uiteraard ook een andere persoonlijkheid, wat voor een plezante dynamiek zorgt. Veel van ons zijn buiten het werk ook met elkaar bevriend. Dan is het logisch dat we het ‘s middags soms gezellig maken met frietjes of de BBQ die we hier in de tuin aansteken. Verder hechten we veel belang aan teambuildings. Vorig jaar mochten we live in het stadion meemaken hoe Gent kampioen werd. En had ik je al verteld dat we ooit hebben gepaintballd tegen een ander bedrijf? En dat we met 2 pk'tjes door de Vlaamse Ardennen zijn gaan rijden En laten we vooral onze trip naar Finland niet vergeten!"
De toekomst? Groeien, maar op een eigen manier
De aanwezige expertise en de bedrijfscultuur hebben XIO geen windeieren gelegd. De groei ziet het team terugkomen in haar omzet én in de uitbreiding. Als het van Noppe afhangt, brengt de toekomst meer van dat. “Verder groeien uit zich bij ons niet per definitie in cijfers,” nuanceert hij.
“In 7 jaar tijd zijn we uitgegroeid tot een team van 15 man, en dat is een bijzonder leuke groep om in te werken, zonder niveaus en zware procedures. Nu willen we vooral in staat blijven om snel te kunnen omgaan met de razendsnelle veranderingen in technologieën en trends. We zien steeds meer platformen en libraries uit de grond schieten en de heropleving van javascript doet ons nadenken over de klassieke opdeling van backend en frontend development. Met twee van onze talenten die binnenkort hun vleugels uitslaan kunnen we alle versterking nu gebruiken!"
Zie jij jezelf deel uitmaken van een team dat een niveau hoger schakelt voor Drupal? XIO is op zoek naar een frontend developer, backend developer en een project manager. Solliciteer hier!