Het werd al een tijdje gefluisterd, maar een uitgelekte video bevestigt het dan toch: Snapchat Glasses bestaan écht. Alleen heten ze niet Snapchat Glasses, maar Snapchat Spectacles. Scoort altijd, zo’n alliteratie. Maar of ze nu glasses of spectacles genoemd worden, één ding blijft toch nogal onvermijdelijk. Ze doen verdomd veel denken aan Google Glass, die andere set van futuristische kijkers. Ook wel gekend als een van de grootste missers van Google. Slecht idee om dat even te gaan kopiëren dan? Neen, want Evan Spiegel trok duidelijk lessen uit dat gefaal van Google. Daarom zouden die Snapchat Spectacles best wel eens kunnen aanslaan. Hier zijn de vijf die Snapchat alvast slimmer aanpakte.
1. We zijn er nu klaar voor
Of de kaarten voor de futuristische kijkers liggen nu toch een pak beter. Veel nieuwe technologieën slaan niet aan de eerste keer. Vaak worden ze pas mainstream vanaf een tweede of derde release. Wie herinnert er zich nog de tablet pc van Windows in 2000? Toch was er pas met de iPad een doorbraak van de tablet. Bovendien is wearable tech ondertussen al meer ingeburgerd. Misschien komt Snapchat dus wel net op het juiste moment om de hoek kijken.
Helaas voor Bill Gates sloeg zijn tablet pc nooit aan.
2. Met deze bril wil je wél gezien worden
Echt mooi zag de Google Glass er niet uit. Tenzij ‘futurische helpdeskmedewerker’ je ding is. De Snapchat Spectacles daarentegen doen het al een stuk beter. De promotionele foto’s lijken dan ook recht van een of andere hipsterwaardige Instagram te komen.
Bron foto: Snap Inc.
3. Er is een draagvlak voor
Snapchat draait helemaal rond ‘in the moment’ delen. Logisch dat je dat zo simpel en snel mogelijk wilt doen. Je hoeft niet meer naar je smartphone te graaien en zo een deel van je favoriete band te missen. Nee, je drukt simpelweg een knop in en feest ondertussen lekker verder. Bovendien kijk je nu letterlijk uit de ogen van een Snapchatter. Hoe meer ‘echt’ wil je het hebben? Ze filmen zelfs in een uniek, ‘rond’ formaat. De bril neemt beelden op in 115 graden, een betere benadering van hoe mensen zien. Het resultaat daarvan is best cool:
4. Evan Spiegel vindt ongetwijfeld de juiste influencers
Toen Google de Google Glass op de markt bracht, werden vooral tech influencers met het ding gespot. De bril van Google kreeg dus nogal snel een ‘nerdy’ tintje. Niet handig als je je device mainstream wilt maken. Snapchat is net een trendy medium, waar jongeren zich maar al te graag mee associëren. Enkele stijlvolle influencers vinden die zich met de kijkers willen vertonen, zal voor Spiegel al een pak makkelijker zijn dan voor Page toen.
5. Ze zijn veel, véél goedkoper
De Spectacles zou je al voor zo’n 130 dollar kunnen kopen. Nog minder dan een tiende van wat de Google Glass kostte. Zo is het al voor een pak meer mensen haalbaar zo’n ding in huis te halen. Een hoge prijs had ook totaal niet gewerkt voor Snapchat: De jonge doelgroep heeft simpelweg geen duizenden dollars veil voor zoiets. Waar Google Glass voor de happy few was, kan Snapchat voor de happy many zijn.
Of we volgende zomer allemaal met Snapchat Spectacles op onze snoet rondlopen, valt moeilijk te zeggen. Hoewel er veel potentieel is, rijzen er toch nog enkele vragen op. Willen mensen wel met zo’n ding rondlopen? Gaan er weer privacy-issues opdoemen? Toch lijken ze bij Snapchat hier goed over nagedacht te hebben. Enkele valkuilen van de Google Glass zijn alvast vakkundig vermeden.