Facebook, Android, Intel, Microsoft, Cisco, ... Allemaal tech-giganten die één bepaald businessmodel hebben omarmd en in de praktijk gebracht. Een businessmodel dat niet te vatten valt binnen het wereldberoemde theorema van Treacy en Wiersema, en dat eigenlijk voor het eerst werd toegepast door Mattel bij de ontwikkeling van de wereldberoemde pop: Barbie.
Bedenker van Barbie
Wie in de winkel een barbiepop koopt zal op de verpakking steevast het logo van speelgoedproducent Mattel terugvinden. Mattel bezit alle intellectuele eigendomsrechten van Barbie en heeft dus als enige het recht om speelgoed onder de naam Barbie uit te brengen. Je zult dan ook nergens een officiële barbiepop terugvinden die niet door Mattel zelf is geproduceerd.
Het is echter interessant om ook eens naar accessoires van Barbie te kijken. De huizen, de auto's, de paarden. Je zult merken dat deze heel vaak niet door Mattel zijn ontwikkeld, maar door andere producenten. Dát is platform leadership.
Barbie als platform leadership
Barbie moet je bekijken als een platform. Dit platform heeft een erg uitgebreid en actief gebruikersbestand: miljoenen meisjes wereldwijd maken gebruik van het platform wanneer ze spelen met Barbie. Bovendien, en dat maakt een platform écht interessant, ontstaat er niet alleen interactie tussen de gebruikers (meisjes) en het platform (barbie), maar ook tussen de vele gebruikers onderling, via het platform, wanneer meisjes samen met hun barbiepoppen spelen.
Op die manier heeft Mattel een boeiend platform gebouwd, dat een interessante gebruikersdatabase heeft verzameld voor andere bedrijven. Door deze andere bedrijven de kans te geven ook producten aan te leveren voor het platform, heeft Mattel een omzetstroom gecreëerd waarvoor ze geen enkele inspanning hoeft te leveren of investering moet maken. Andere speelgoedproducenten betalen Mattel om een auto, huis of paard voor Barbie te mogen maken. Mattel hoeft enkel toestemming te geven en te innen.
Techbedrijven willen net hetzelfde
Het is exact datzelfde model dat veel grote techbedrijven willen implementeren. Deze bedrijven snappen dat niets belangrijker is dan de user base die ze kunnen uitbouwen. Facebook biedt met haar platform enorme mogelijkheden aan adverteerders. Google heeft met Android een platform gebouwd dat enorm interessant is voor app-ontwikkelaars.
Zo zijn er talloze voorbeelden van techbedrijven die het barbiemodel in de praktijk implementeren.