Bron foto: Shutterstock
De grote hoeveelheid data die we dagelijks creëren, levert zowel voor- als nadelen op. Het biedt ons een beter inzicht in het menselijk gedrag maar het betekent tegelijk ook: oneindig veel meer materiaal waar we ons doorheen moeten worstelen. Om ons te helpen onze weg te vinden doorheen deze gegevens, zullen we veel vaker gebruik maken van AI, zowel voor complexe trajecten zoals het opvolgen van het sales-traject als voor antwoorden op elementaire vragen als: hoe warm is het momenteel buiten?
Onze data zijn onze grootste schat, en we zullen die schat alsmaar meer waarderen naarmate we betere tools hebben om de data te benutten, en er betere inzichten uit kunnen verwerven.
1. AI benut data beter en sneller dan wij
De belangrijkste vernieuwing die we met AI zien plaatsvinden; is de interactiviteit en automatisering: data worden niet alleen gelezen en doorzocht naar nuttige informatie, die informatie wordt ook - zonder enige menselijke tussenkomst - ingezet in volledig geautomatiseerde processen. Sommige van mijn collega’s kunnen uiterst boeiend vertellen over bots, en over hun rol in onze toekomst. Ik zal me beperken tot de conclusie: dergelijke bots kunnen de beschikbare data veel grondiger en sneller analyseren en benutten dan wij, en vormen daarom vaak de ideale digitale assistent.
2. AI stroomlijnt alle mogelijke processen
Interactie met klanten - het verkoopproces, zo u wil - draait altijd rond hetzelfde basisconcept: informatie beschikbaar maken voor klanten op het juiste moment, zonder dat ze hiervoor lange en moeizame processen moeten doorlopen. Zo vermijden we dat de klant afhaakt uit frustratie tijdens zijn zoektocht naar de gewenste informatie. Deze informatie kan komen uit wat we weten over de klant, maar ook uit trends die we waarnemen bij klanten met een vergelijkbaar profiel. AI helpt ons om die informatie te vergaren en gericht in te zetten.
3. AI gebruikt data die vroeger werden genegeerd of weggegooid
De grootste uitdaging van tegenwoordig is toch wel de overvloed aan data. We verzamelen enorm veel data van overal, uit allerlei toestellen, openbare data, mobiele toepassingen,… Het is nu tijd om die data echt te benutten. Ook daar kan AI een grote rol spelen. Zo kan je bijvoorbeeld op basis van het profiel van een consument aanbiedingen op maat doen.
4. AI wordt beter met elke extra portie data
Een goed systeem maakt vaak het verschil met de patroonanalyse. Die is verschillend voor elke sector. Neem bijvoorbeeld het verkoopproces. Hier zal je de beste resultaten bereiken als je de patronen analyseert doorheen de hele verkoopcyclus, vanaf de allereerste interactie met de klant tot het uiteindelijke afsluiten van de deal. Als je op slechts een deel van dit proces focust, kan je opgescheept zitten met ‘false positives’. Als je op basis daarvan de verkoopprocessen hertekent, zal je het gewenste resultaat wellicht nooit bereiken. Pas als je volledige datasets verzamelt en alle patronen binnen die data blootlegt, tot en met het positieve resultaat, heb je een betrouwbare basis voor nieuwe modellen.
5. AI helpt bij focus op de eindgebruiker
AI en machine learning zijn het kloppend hart van de nieuwe generatie slimmere en gepersonaliseerde applicaties. Deze apps zijn ‘user-centric’, en dus niet meer ‘system-centric’. Vroeger werden toepassingen gebouwd vanuit de systeemlogica en stonden de ontwikkelaars en designers niet stil bij de eindgebruikers. Pas de voorbije jaren werd de gebruikerservaring centraal gesteld bij de ontwikkeling van nieuwe toepassingen en systemen. Bots, AI en zelflerende machines zijn de logische volgende stap in deze focus op de eindgebruiker. Hiermee kan de gebruikerservaring immers enorm worden verbeterd, dankzij een betere beschikbaarheid van de toepassing en/of de data.
Voor vele ondernemingen in verschillende sectoren is de gebruikerservaring een concurrentieel voordeel geworden, omdat gebruiksgemak gewoon ‘commodity’ is geworden. Gebruikers verwachten intussen dat al hun systemen gewoonweg werken. Voor een onderneming kan de gebruikerservaring het verschil betekenen tussen succes en mislukking. Eerst hebben we de grafische gebruikerservaring verbeterd, en nu gebruiken we AI om de gebruikerservaring op onverwachte plaatsen in te zetten. Naast de grafische interface kan ook de tekstinterface of stembesturing opduiken, afhankelijk van de situatie. AI bundelt vele apps in één naadloze ervaring. De gebruikers willen niet doorheen een massa apps navigeren, ze willen vragen welk weer het wordt en meteen het antwoord krijgen.
6. AI duwt de complexiteit tot achter de schermen
Softwareontwerpers willen de gebruikerservaring eenvoudiger en intuïtiever maken. Maar tegelijk moeten we veel meer data verwerken om die UI te voorzien. Dat kan enkel door nieuwe, meer intelligente systemen te bouwen die gerichte en relevante data aanbieden.
Artificiële intelligentie zal ons uiteindelijk helpen om meer te doen met onze data.