Onlangs zaten we samen met Bart De Waele, naar aanleiding van zijn talk op WebTomorrow. De Waele is een van dé gezichten in de Belgische digitale marketing sector. In het vorige artikel hadden we het over de opkomst van WeChat en de toekomst van Facebook en Snapchat. In dit tweede deel geeft Bart zijn visie over performance marketing, praktische tips om met digitale transformatie om te gaan en de nieuwe pushstrategie.

We hebben het interview met Bart verwerkt in een viertal videos. Wie graag meer inzichten en meer informatie wil, raden we aan de tijd te nemen om deze te bekijken. De laatste video is de langste, die duurt ongeveer 3 minuten.


“Alleen slecht georganiseerde re-marketingacties worden als spam ervaren”

 

Data verzamelen en inzetten in de toekomst, zo ziet Bart De Waele het:

“Op dit moment zitten we opnieuw met een omschakeling. Ditmaal gaan we van pull- ofwel inboundmarketing naar wederom pushmarketing.” De reden daarvoor? De smartphone, volgens Bart De Waele. De opkomst van de smartphone zorgt ervoor dat we niet meer aanvaarden dat we generalistische boodschappen toegestuurd krijgen. “We verwachten gepersonaliseerde informatie, die ook contextgebonden is”.

Bart voegt eraan toe dat de smartphonegebruiker wél wacht op informatie. “Alleen slecht georganiseerde re-marketingacties worden als spam ervaren”. “Daarom is het dus belangrijk dat we juist én heel weloverwogen omgaan met de informatie die we verzamelen”.

“Tot dusver zijn we als marketeer heel creatief geweest. Nu moeten we ons vooral focussen op het uitsturen van boodschappen die datagedreven zijn.” Dat vraagt ook veel creativiteit, maar die creativiteit zit volgens Bart op een metaniveau. Hij vergelijkt het met ‘generative art’, waarbij het proces om de kunst te genereren in feite de kunst is. De creatieve geest bedenkt algoritmes om een bepaald resultaat te bereiken. Het bedenken van het algoritme is in feite de kunst.

“Blijf weg van waardeloze metrics zoals views”

 

 

Hoe correct zijn de metrics die we aangeleverd krijgen van spelers zoals Facebook?

“Het probleem is dat de meeste platformen helemaal aan de performance kant liggen, maar worden afgerekend op een branding manier. Net daarom stel je jezelf gevoelig op voor fraude”, stelt Bart. De oplossing is voor hem eenvoudig: “Kijk naar jezelf en je belangrijkste KPI’s. Blijf weg van waardeloze metrics zoals views.”


“Op dit moment zijn er slechts twee winnaars: Google en Facebook. De rest speelt in de marge”

 

All-in gaan op Facebook en Google, is dat een goed idee?

Via Facebook ontdek je de interesses van de klanten, via Google stel je hun aankoopintentie vast. Toch merkt Bart dat een Amerikaanse speler, namelijk Amazon, aan belang wint. De rollen veranderen in de toekomst op zich niet zo veel, vult hij aan. “Elk platform heeft zijn eigen plek veroverd binnen de customer journey. Google aan de onderkant van de trechter, Amazon in de tussenlaag en Facebook aan de bovenkant als inspiratiebron.”

“Op dit moment is de focus van Amazon echter nog niet Europa, dus dat laat zeker opening voor bijvoorbeeld een Bol.com,” gaat hij verder. “Er heerst op dit moment een groot gevecht tussen Amazon en AliExpress”. Hoe dat in de toekomst zal verlopen, hangt af van de snelheid waarin Amazon zich verder globaal gaat ontwikkelen, vult hij aan. “Ik ben er wel 100 procent van overtuigd dat er plaats is bij ons voor Amazon of iets dergelijks.”

 

“Je moet jouw klanten de strategie laten bepalen”

Hoe pakken we digitale transformatie nu concreet aan? Bart geeft tips:

Mensen veranderen onder impact van digitaal en bedrijven moeten zich daaraan aanpassen. Volgens Bart de Waele moet je als bedrijf een pad volgen waarbij je stap voor stap intern werkt aan verbetering. “Op een bepaald moment moet je stoppen met aan Powerpoints te prutsen en grote strategieën te bedenken. Je moet gewoon beginnen bouwen”, zegt hij. Als bedrijf moet je de volgende stappen doen:

1. awareness van het management bewerkstelligen
2. de juiste combinatie van skills verzamelen
3. het zoeken en gebruiken van de juiste tools en IT-infrastructuur
4. opbouwen van data en inzichten van de klant

“Belangrijk is dat je dat stap voor stap doet. Je kan niet inzetten op één onderdeel. Je moet alles tegelijkertijd omhoog trekken.”

“Als bedrijf moet je jouw producten bouwen rond de klant. Je moet de reflex hebben om snel dingen aan te passen en te valideren bij de klant“. Aansluitend zegt hij dat je moet beginnen bouwen, dingen testen. “Je moet jouw klanten de strategie laten bepalen”.

Als laatste zegt hij dat je als bedrijf beter kan werken in disciplinaire teams, met verschillende skills.