Werknemers in de retail verwachten dat de winkelstraat een belangrijk onderdeel blijft van hun sector, maar welke invloed heeft de nieuwe technologie op de manier waarop we winkelen?
De toekomst van retail ziet er heel persoonlijk uit. Uit recent door Epson uitgevoerd onderzoek naar de werkplek van de toekomst, blijkt dat de detailhandel in 2025, zowel online als in de winkels, zal worden omgevormd tot een hyperpersoonlijke omgeving.
Howard Saunders, futurist voor de detailhandel, is van mening dat big data ertoe zullen leiden dat de winkelervaring geheel op maat wordt gemaakt voor personen, en werknemers in de retail lijken evenzeer positief gestemd. Volgens het onderzoek van Epson, dat de gedachten en voorspellingen van branche-experts voorlegde aan meer dan 7000 Europese bedrijfsmanagers en werknemers, gelooft 72 procent van personen die werkzaam zijn in de retailsector dat ze een betere ervaring kunnen leveren dankzij de nieuwe technologie. In totaal 73 procent van ondervraagden is van mening dat persoonlijke devices meer en meer de koppeling zullen vormen tussen klanten en winkels, en ongeveer de helft is ervan overtuigd dat big data een positieve invloed kunnen hebben op de sector. Wat betekent deze opkomende gepersonaliseerde context nu voor de toekomst van retail?
De fysieke detailhandel is in ontwikkeling
Naast de op data gebaseerde digitale revolutie moet ook het fysieke element van de detailhandel zich ontwikkelen om de veranderingen bij te houden. Meer dan de helft van respondenten in het onderzoek van Epson is ervan overtuigd dat een toekomst zonder de winkelstraat niet voor de hand ligt. Dat vormt een aanzienlijk obstakel voor een sector die in het nauw is gekomen vanwege de steeds grotere uitdaging om een balans aan te brengen tussen de behoefte aan fysieke ruimte en de digitale concurrentiepositie. Werknemers in Europa schatten dat 56 procent van aankoopbesluiten in 2025 in de winkel zal genomen worden. Dit zijn winkels die, volgens 51 procent van de respondenten, zich verder zullen ontwikkelen tot gemeenschapsruimten waar mensen samenkomen om ervaringen uit te wisselen. Ook de fysieke levering van producten zal zich aanpassen als gevolg van deze nieuwe technologie. Zesenveertig procent van Europese werknemers in de retail is ervan overtuigd dat winkels dankzij technologie niet langer voorraad hoeven aan te houden, maar op maat gemaakte producten kunnen produceren om direct aan de onmiddellijke vraag te voldoen.
'Augmented' retail
Augmented Reality (AR) zal naar verwachting voor een grote verschuiving zorgen in de retailsector. Negenenzestig procent van ondervraagden is van mening dat de simulatie van producten in een willekeurige omgeving klanten kan helpen doordat ze virtueel kunnen waarnemen hoe ze het product zouden gebruiken, waarbij ze een unieke zintuigelijke ervaring kunnen beleven dankzij AR. Tegelijkertijd is 57 procent van mening dat AR een sociale en leuke winkelervaring zal leveren en er een gemeenschapsgevoel zal ontstaan rond specifieke merken. Volgens Jonathan Reynolds, Academic Director van het Oxford Institute of Retail Management, zijn AR en virtuele werkelijkheid momenteel op de piek van hun hype aanbeland. Hij gaat ervan uit dat de ware integratie in de retail pas zal plaatsvinden als ze een betrouwbaar mechanisme kunnen leveren voor de alledaagse ervaringen. Uit het eigen onderzoek van Epson blijkt dat Europese werknemers in de retailsector juist van mening zijn dat die verschuiving veel dichterbij ligt dan we zouden denken.
De uitdaging van data
Ondanks de ambitieuze toekomst die de nieuwe technologieën ons in de retail voorspiegelen, kan de houding van het publiek over het delen van gegevens nog een obstakel vormen. Klanten zouden terughoudend kunnen zijn en hun persoonlijke gegevens mogelijk niet willen inruilen voor een aangepaste ervaring. Bovendien denkt 63 procent van respondenten dat de kosten van de nieuwe technologie ook een uitdaging vormen en is 40 procent van mening dat een gebrek aan training onder medewerkers ook van invloed zou kunnen zijn. Het blijkt dat de toekomst van de technologie belangrijke vragen opwerpt over de relatie tussen detailhandelaars en hun klanten.
Over de relatie moeten retailers goed nadenken als ze de mogelijkheden van de technologische transformatie volledig willen uitbuiten.