You snooze, you lose. Voor Mercedes-Benz bleek het alvast een waarheid als een koe. De Duitse autobouwer vroeg onlangs op Twitter of mensen een elektrische auto zouden overwegen. De antwoorden waren vast niet wat de fabrikant ervan verwachtte.
Te laat
Onlangs besloot Mercedes-Benz hun enige volledig elektrische model niet meer te produceren. Toegegeven, de auto bleef wel een buitenbeentje in het segment. De autobouwer besloot de komende jaren te focussen op hybride modellen. Pas vanaf 2019 zou Mercedes-Benz weer een volledig elektrische auto op de markt brengen, die dan onder hun nieuwe submerk ‘EQ’ zou uitgebracht worden. Mercedes-Benz besloot op Twitter alvast eens te polsen of er bij hun publiek vraag is naar zo’n soort model.
De reacties die toen op de tweet volgden, vormden een heuse reality check voor het bedrijf. De tweet kreeg ondertussen al meer dan 700 antwoorden en die geven een duidelijk tendens weer: onze elektrische auto kochten we al bij Tesla.
Tesla begint dus onverbiddelijk door te wegen op de andere, traditionelere autofabrikanten. De meesten hebben ondertussen wel al een plan klaar om de elektrische markt te veroveren, maar het duurt nog wel even voor die voorstellen ook effectief uitgevoerd worden.
Vraag naar Tesla te groot
Ondertussen kan Tesla de vraag niet meer aan. Ze wisten sinds maart 2016 meer dan 500.000 reservaties voor de Model 3 op hun naam te schrijven, maar inmiddels zagen al 63.000 mensen af van hun bestelling. Geen wonder als je weet dat wachttijden voor de Model 3 oplopen tot meer dan anderhalf jaar.
Bovendien kan dat zelfs nog een optimistische schatting zijn, aangezien het bedrijf compleet nieuwe tools in gebruikt neemt om de auto te maken. Iets wat traditioneel gepaard gaat met bugs en vertragingen. Daarnaast heeft Tesla nog nooit eerder zoveel auto’s geproduceerd.
Zelf lijkt Musk niet wakker te liggen van de geannuleerde reservaties. Hij vergeleek het met een drukke hamburgertent. “Als je hamburgers verkoopt en er is al een wachtrij van een anderhalf uur, wil je dan echt nog meer mensen overtuigen om een hamburger te kopen?” De annulaties geven Tesla dus iets meer ademruimte, al moet het bedrijf ervoor waken dat niet nog meer klanten ervoor kiezen hun bestelling af te blazen.