Bron foto: Shutterstock

Het jaar 2017 is nu al een tijdje aan de gang, maar wat mogen we nu verwachten van social media de komende tijd? Wat gaat er dit jaar nog de hoofdrol spelen?  Vier trends die je maar best in de gaten houdt:

Betalen voor je social media

Wees gerust, iets posten op Facebook en co blijft nog altijd gratis. Maar je hebt vast ook al gemerkt dat jouw posts alsmaar minder gezien worden. Vooral op Facebook is het moeilijk om nog opgemerkt te worden. Hoe komt dat? Het social media-platform behandelt content van pagina’s en merken steeds stiefmoederlijker. Zogenaamd om de gebruiker weer naar voor te schuiven, maar zeker ook om jou te laten grijpen naar advertentiemogelijkheden - waar je uiteraard voor moet betalen.

Heb je content en wil je die tot bij je klant of community krijgen, kan je best eens nadenken over promoted posts. Om het meeste uit je geld te halen, verdiep je het best daarin of leg je je oor eens te luister bij een specialist. Adverteren op Facebook kan al met heel kleine budgetten, maar die zet je maar beter gericht in. Zonder enig benul dingen beginnen promoten,  is slechts lichtjes effectiever dan je centen in een fontein gooien en wensen voor meer reach.

Een andere optie is om te onderzoeken welke content jouw audience nu écht wil. Maak ijzersterke content die jouw doelgroep wil lezen. Daarnaast moet je ook nadenken over hoe je likes en shares kan maximaliseren, om zo je reach omhoog te krikken.

Uiteindelijk werkt een combinatie van die twee opties nog altijd het best. Straffe content die je betalend boost naar de juiste en geïnteresseerde doelgroep: een ware succesformule.

Social User Experience

Gebruikers krijgen alsmaar meer mogelijkheden om hun eigen feed te beheren. Vind je een post niet leuk? Dan is die zo geblokt. Spamt een pagina jou te veel? Dan ontvolg je die in een-twee-drie.

Mashable posy

Het hoeft niet gezegd dat dat ook zware gevolgen voor jou als merk kan hebben. Overstelp je mensen met te veel shit, dan ben je hen voor altijd kwijt. Een tweede kans krijg je nooit meer. Hou dus nauwlettend in de gaten hoe mensen reageren op jouw posts en stuur op tijd bij. Hangt jouw social experience écht wel samen met je merk en de voorkeuren van je klanten? Roeptoeteren was nooit een goede idee, maar nu word je daar meer dan ooit voor afgestraft.

Dark Social

Mensen delen jouw content steeds minder publiek, maar wel alsmaar meer via messaging apps. Denk dan aan Facebook Messenger of WhatsApp. Leuk dat mensen jouw content delen, maar er is één groot probleem: het is niet meetbaar. De tools om traffic via messenger apps te meten, bestaan simpelweg nog niet. Vaak komt het terecht in de ‘vuilbak’ van Direct Traffic. Daar weet je dus niks mee. Iets om rekening mee te houden, want het probleem lijkt nog niet meteen opgelost te geraken.

Taal van ’t internet

Emoji en GIFs zijn onmisbare componenten van de internetcultuur. We gebruiken ze om onszelf mee uit te drukken. Ook als merk kan je hierin meegaan. Ze kunnen je posts op social en daarbuiten verrijken. Weet wel goed welke betekenissen de verschillende emoji kunnen hebben. Neen, die aubergine is niet zo onschuldig als hij eruitziet.

Millennials spreken deze taal als geen ander. Ben je zelf dus nieuw in de wereld van GIFjes en emoji, klop dan eens bij hen aan voor een snelcursus. Overweeg ook of het überhaupt wel bij je merk past en wie je doelgroep is. En net zoals bij alles: less is more.

 

Om ook in de gaten te houden: lenzen en filters. Daarmee geven vooral jongere generaties een upgrade aan hun foto’s. Plots zijn ze een hond of kotsen ze regenbogen. Voornamelijk Snapchat vormde de katalysator van dat alles.

Ze zijn enorm simpel in gebruik en worden nu in het buitenland al ingezet als extra advertentiemogelijkheid. Het voordeel van zo’n filters is dat jouw mensen sterk in interactie treden met je merk. Bovendien noemde Gary Vaynerchuk het een van de goedkoopste manieren om origineel te adverteren. In België is het helaas nog niet mogelijk, maar eens het dat wel is, spring jij maar beter als eerste op die kar.

Wat is er volgens jou nog de moeite waard om onder de loep te nemen?