Bron foto: Shutterstock
De werkgeversmarkt wordt steeds concurrentiëler en het is daarom moeilijker dan ooit om jong talent aan te trekken en te behouden. Wat kunnen werkgevers doen om veelbelovende jonge werknemers toch aan zich te binden? En in welke verwachtingen vertaalt zich dat concreet? Eerder onderzoek van Indeed, de grootste vacaturesite ter wereld, toonde al dat jongeren meer belang hechten aan de morele integriteit van hun werkgever dan aan een hoog loon.
Een zinvol bedrijf met waarden waar ze zich in kunnen vinden, daar zijn ze naar op zoek. Maar er is meer dat organisaties kunnen doen om ‘ongrijpbare’ millennials aan zich te binden. Als bedrijven rekening houden met de volgende criteria, dan is deze doelgroep binnenkort binnen handbereik.
1. Een maatschappelijk bewust bedrijf
Jongeren willen bovenal een zinvolle job. Werken voor een bedrijf dat zich maatschappelijk bewust toont of, nog beter, zich actief inzet voor de maatschappij, staat hoog op hun verlanglijstje. Ze willen samen met hun werkgever een positief verschil maken voor de planeet, de economie en de maatschappij.
2. Work-life balance
Millennials zijn vaker dan vorige generaties bezig met hun fysieke en mentale gezondheid. Een goede work-life balance is voor hen daarom essentieel. Thuiswerken en glijdende uren zien zij als een teken dat een werkgever eveneens begaan is met de gezondheid van zijn medewerkers.
3. Eco-responsibility van het bedrijf
Wie maatschappelijke verantwoordelijkheid zegt, zegt milieu. Bedrijven die kunnen aantonen dat ze groen zijn en zich inzetten voor het milieu, scoren veel beter op de jobmarkt dan grote vervuilers. Een groene aanpak binnen het bedrijf wordt ook geapprecieerd: groene stroom gebruiken, een no-waste regel in het bedrijfsrestaurant en het sorteren van afval zijn zaken die potentiële jonge werknemers over de streep kunnen trekken.
4. Mogelijkheden tot zelfontwikkeling
Jongeren studeren steeds langer, en ze houden daar niet mee op na het behalen van hun diploma. Werkgevers spelen hier dan ook steeds vaker op in door aanvullende opleidingen, trainingen on the job of workshops aan te bieden. En dat is een aanbod waar jonge werknemers graag op ingaan.
5. Verantwoordelijkheid krijgen
Uiteraard kan niemand op zijn 25ste beginnen als directeur van een bedrijf – tenzij hij of zij het zelf heeft opgericht – maar vertrouwen krijgen en zelf verantwoordelijkheden dragen, heeft een positief effect. Micromanagement heeft dan weer een averechts effect. Dan zullen jongeren snel andere opportuniteiten opzoeken.
6. Reputatie van het bedrijf
Bedrijven zoals Colruyt of Schoenen Torfs scoren elk jaar bijzonder hoog bij reputatiemetingen. En dat is iets wat veelbelovende jongeren die op zoek zijn naar een job natuurlijk niet ontgaan. Bedrijven die erom bekend staan dat ze investeren in zowel de maatschappij als hun werknemers, wie wil daar niet voor werken?
7. Bedrijfscultuur
Zelfs met een goede work-life balance spendeert iedereen veel tijd op het werk. Een aangename sfeer is dus cruciaal. Een open bedrijfscultuur met ruimte voor een pintje na het werk of een leuke teambuilding is dan ook waar millennials naar op zoek zijn.
Wat vind jij zelf belangrijk bij het kiezen van een job?